משלוחים מהירים חינם לכל הארץ!

האם החתול שלי שמן מידי?

כאשר אנחנו צופים בסרטונים מצחיקים של חתולים, רוב הזמן הם חמודים, שמנמנים ומגושמים. ממש לאכול אותם מאהבה!!! אבל השמנת יתר אצל חתולים, היא ממש לא עניין להשתעשע בו. 60 % מחתולי הבית סובלים מהשמנת יתר. השמנת יתר היא מדרון חלקלק למחלות בעלות תחלואה מאד גבוהה. גשו לוטרינר לבקש עזרה בקביעת המשקל וקבלת המלצה לתפריט ( לקחת בחשבון גם חטיפים ופינוקים ). במידה ויש עודף משקל קיצוני , מומלץ לעבור למזון רפואי מותאם. כמו כן מומלץ להשתמש בקערות אוכל שמעכבות את קצב האכילה. להוסיף צעצועים לחתולים שמעודדים את הפעילות הגופנית של החתול השמנמן והעצלן שלנו. הצוות המקצועי שלנו ישמח לתת מענה לכל שאלה ולהתאים את התזונה המתאימה ביותר לחתול שלכם.

השמנת חתולים

השמנת יתר היא בעיה שכיחה מאד בקרב חתולי הבית.

בטבע החתול הוא הטורף המושלם, ניזון מבשר טרף שאותו הוא צד ולשם כך מוציא המון אנרגיה. חתולי הבית לעומת זאת, ממש לא צריכים להתאמץ הרבה עבור האוכל שלהם. לרוב המצב הוא שקערת האוכל עומדת מלאה והם עסוקים כל היום ברביצה ושינה ,ללא פעילות גופנית של ממש.

הצטברות זו של האנרגיה הלא מנוצלת הזו, מתאחסנת ברקמת השומן (שומנית) ועלולה לסכן את החתול שלהם וישליכו ישירות על בריאותו.

השמנת יתר אצל חתולים היא תופעה נפוצה ביותר, איסוף נתונים מהשנים האחרונות מלמדים שכמעט 60% מהחתולים בארה"ב סובלים מהשמנה ועודף משקל ואפשר להניח שגם אצלנו בישראל המצב דומה.

השמנת יתר יכולה להגדיל באופן משמעותי את הסיכון למחלות שונות ועלולה להשפיע לרעה על איכות החיים ואף לקצר את אורך חיי החתולים שלנו..

בעיות שעלולות להיגרם כתוצאה מהשמנת יתר אצל חתולים :

  • דלקות פרקים ומחלות אורטופדיות
  • סכרת ועמידות לאינסולין
  • שומנים בדם וכבד שומני
  • בעיות בדרכי השתן
  • בעיות עור ופרווה
  • מחלות לב וריאות

סכנות נוספות שעלולות לפגוע בבריאות החתול שלכם:

בלוטת התריס- תת פעילות – בלוטת התריס, תפקידה של בלוטת התריס היא אחראיות על חילוף החומרים תקין , כאשר יש חוסר איזון בתפקוד הבלוטה ישנה השפעה על הפעילות הפיסית של החתל והאנרגיה שהוא משקיע , תת פעילות בבלוטת התריס היא גורם שכיח בהשמנת יתר בקרב חתולים.

בלוטת האדרנל-פעילות יתר- תפקידה של בלוטת האדרנל הנקראת גם בלוטת יותרת הכליה היא לפרק חלבונים ולאזן את השימוש בשומנים ופחמימות לדרישות האנרגטיות.

וטרינרים קושרים תפקוד לקוי של בלוטת האדרנל אצל חתולים בעיקר ללחץ מתמשך או ללחץ פתאומי כגון מחלה. אירועי הסטרס הללו משפיעים על חוסר האיזון של בלוטת האדרנל ומשפיעים על בריאות החתול שלנו.

אינסולינומה- זוהי מחלת בעלי חיים הנגרמת מגידול של תאי אינסולין בלבלב. המחלה נפוצה בקרב כלבים מבוגרים ווקשה לאבחון בקרב חתולים .

תאי הגידול במחלה זו מפרישים  רמת אינסולין מוגברת ישירות לדם מה שעלול לגרום לכאבים, תשישות ושינויים בהתנהגות החתול .

אם שמתם לב שהחתול שלם עלה פתאומית במשקל וחלו שינויים בהתנהגות שלו גשו לביקור דחוף אצל הוטרינר שלכם. כדאי לבצע בדיקות מעמיקות יותר ולקבל המלצה לאבחון וטיפול .

האם החתול שלי שמן?

איגוד הוטרינטרים העולמי קבע כי הדרך לקביעת משקלו הבריא של החתול שלנו היא להשתמש במדריך חזותי להארכת מצב גופו (BCS). וטרינרים משתמשים במדד זה כדי לשכלל את רמת המשקל של החתול ולהתאים לו תרכובת מזון ופעילות גופנית המתאימה ביותר לגופו, לרמת הפעילות ולסגנון החיים שלו.

כשבאים להעריך משקל בחתול מתייחסים ל-2 מדדים: משקל גוף ו- Body Scoring .
חתול בוגר ממוצע אמור לשקול בסביבות 3.5-4.5 ק"ג. במעקב אחר המשקל, סטיית משקל נורמאלית הינה:
עליה של 2% ומעלה מהמשקל בשבוע.
עליה של 5% ומעלה מהמשקל בחודש.
עליה של 10% ומעלה מהמשקל בחצי שנה.

איך מטפלים בבעיית ההשמנה ?

1. מחשבון קלורי

יש לבצע מעקב האכלה וצריכת קלוריות של החתול שלכם, בעצם לבדוק כל מה שהוא מכניס לפה…

אם אתם נוהגים לפנק את החתול שלכם בחטיפים לחתולים במהלך היום, יש לקחת גם אותן בחשבון. רק להקפיד שהערך הקלורי שלהם לא יעלה מ -10 אחוזים מכלל צריכת הקלוריות היומית. חתולים בעלי נטייה להשמנה ולא צריכים להיות קלוריות ריקות. אם ממש בא לכם לפנק אותם תשקיעו את הקלוריות על חטיף בריא המלא בחומרים מזינים.

2. זה רק ספורט

הסוד לירידה במשקל הוא לא רק הגבלה קלורית אלא – הגברת הפעילות הפיסית!  בקיצור ספורט, פעילות גופנית תעזור לשמירה על מסת השריר במהלך הירידה במשקל ואף עשויה לתרום להגברת קצב חילוף החומרים של החתול. תוכנית האימון האידיאלית תלויה בגורמים שונים, כמו גיל, סביבה ומחלות כך שרצוי להיוועץ עם וטרינר שידע ולהתאים אותה בהתאם, בדיוק כמו בתזונה. הקפדה על משטר אימונים דורש מחויבות רבה, אך יכול להגיע לתוצאות יעילות מאוד. עבור חתולים מבוגרים או עצלנים, ניתן להשתמש בכדורי אוכל או בחידות. משחקים וכדורים שיגרמו להם לזוז. תפקידנו הוא לעודד אותם ככל הניתן להתאמץ ולהפעיל את גופם על מנת שישארו בריאים ובמשקל תקין.

אפשרו לחתול שלכם מרחב משחקים ותנועה תתאימו לו מתקן גירוד מעניין שיפתו אותו לחקור להשתעשע ולחדד את כישורי הצייד שלו.

מוצרים נוספים שיכולים לגרום לעידוד פעילות גופנית אצל החתול שלכם קטניפ –נפית החתולים

3. תרשום תרשום- מידות ומדידות

ברגע שמחליטים שמתחילים לנהל "משטר"- שינוי בתזונה בבית, חשוב להיערך מראש, לפתוח את האקסל ולהתחיל לנהל טבלת רישום של מדדים ומידות של החתול שלכם תוך ציון משקל היעד האידיאלי שאליו הוא אמור להגיע .

מעקב אחר משקל החתול

על מנת לעקוב אחר התהליך יש לשקול את החתול ובאופן קבוע ותדיר, בפרק זמן שנקבע מראש. למשל פעם בחודש (יש לקחת בחשבון כמובן שהירידה היא אינדיבודואלית ואצל חלק מהחתולים הירידה במשקל תיקח יותר זמן מלאחרים). ברישום זה יש לתעד גם את מצב השרירים (MCS) והיקף מידותיו. ככל שהחתול שמן יותר יהיה יותר קשה לחוש בצלעות ועצמות האגן ויהיה קשה להבחין ב"מותניים" שלו בהסתכלות מלמעלה ומהצד. כמו כן, שק השומן יהיה גדול יותר ויראה כמו בטן הריונית של חתולה בהריון. אנחנו ממליצים גם לצלם את החתול שלכם באותו מקום ובאותה תנוחה ולצרף את התמונה למדדים בטבלת המעקב. כך נוכל לראות שינויים במבנה הגופי ביתר קלות ועל הדרך תוכלו להגדיל את אוסף התמונות של הדוגמן השמנמן שלכם .

התאמת כמות הקלוריות

אם לא חל שום שינויי אחרי פרק זמן העולה מ4-6 שבועות ועדיין לא מתרחשת ירידה במשקל. יש להתאים מחדש את כמות צריכת הקלוריות ולהיוועץ שוב עם וטרינר .

חשוב לגייס את כל בני הבית לתהליך, לוודא שכולם מקפידים על שמירת ההרגלים החדשים. אנחנו יודעים שקשה להשאר אדישים לחתולה מגרגרת שרוצה מהשאריות טונה של ארוחת הבוקר. חשוב להסביר לבני הבית כמה "הגנבת הפינוקים והחטיפים" לחתול ההשמנמן עלולה לפגוע בו ולקצר את חייו.

4. התאמת סוג המזון הנכון

אם אתם ממשיכים להאכיל את החתול שלכם באותו אוכל לחתולים כל הזמן מאז שהוא גור אתם, עלולים לפגוע בו. התאמת סוג המזון הנכון עבור החתול שלכם הוא תלוי ומשתנה בהתאם לצורך ולנסיבות השונות. למשל שינויים כמו סירוס ועיקור, ניתוח, סטרס ממעבר דירה – דורשים מענה לצורך הרפואי והנקודתי הנכון. במצבים אלה מומלץ להתאים את סוג האכל שהכי מתאים לחתול שלכם.

לסיכום

אמנם המאבק נגד השמנת יתר של החתול שלכם הוא מאתגר ודורש מסירות ומשמעת קפדנית. אנחנו מבטיחים לכם שזה שווה את המאמץ גם עבורכם ובעיקר עבורו .

ליעוץ חינם והתאמת המזון עבור החתול שלכם מוזמנים לפנות אלינו

דברו איתנו 6897*או קפצו לבקר – יוסף הבורסקאי 1 באר שבע.

בית לחתול

דילוג לתוכן