משלוחים מהירים חינם לכל הארץ!

הצילו הכלב שלי מקיא – מהן הסיבות ואיך לטפל?

אנחנו די בטוחים שאין שום דבר שיכול להקפיץ אתכם מהספה כמו קולות של הכלב שלכם מקיא או עומד להקיא. אז מה גורם להקאות כלבים?

כלבים ממש כמו בני אדם, עלולים להקיא מסיבות שונות ומגוונות. חלק מהסיבות הן שכיחות ואין סיבה לדאגה, אבל לפעמים, הקאות הן סימן המעיד על בעיה בריאותית חמורה הדורשת טיפול וטרינרי מיידי. 

כנראה שלא תמיד תדעו להבין עד הסוף  מה הסיבה המדויקת להקאה, אבל באופן כללי חשוב לדעת מה הן הסיבות שכלבים נוטים להקיא, מתי אתם באמת  צריכים לדאוג, ומה ניתן לעשות כדי לעזור להם ברגע האמת.

מדריך זה יפרט את הגורמים להקאות ויעזור לכם לזהות סוגי הקאות של כלבים ויסביר מה עליכם לעשות ומתי הגיע הזמן להתקשר לוטרינר.

הקאות אצל כלבים

הקאות מתרחשות כאשר התוכן מהקיבה והמעיים העליונים נפלט מהם  בכוח. קיא כלבים יכול להכיל נוזל מרה צהובה או מזון לכלבים שעוכל חלקית, ובדרך כלל יש לו ריח חמוץ.

הקאות עשויות להתרחש ישירות לאחר האכילה או בכל זמן שלאחר מכן. בדרך כלל קודמים לה סימנים של בחילה, כמו ריור יתר, ליקוק השפתיים ובליעה מוגזמת.

כלבים מסוימים  עשויים לאכול דשא לפני או אחרי שהם מקיאים, אולי כדי לגרום להקאה או להגן על הוושט. הדשא יכול לכסות חפצים חדים כמו שברי עצמות כשהכלב מקיא. הגבלת כמות מזון במיוחד לכלבים גרגרנים, זה יהיה רעיון טוב למנוע מהם לאכול כמות גדולה, אחרת זה עלול להחמיר את המצב. 

מגעיל ככל שזה נשמע, הם עשויים גם לאכול את הקיא של עצמם. זה אינסטינקט שיש לכלבים שמאוד לא מושך אותנו כבני אדם, אבל זה לא בעיה גדולה עבור כלבים.

מכיוון שהקאות גורמות להתייבשות, הכלב שלך עשוי לנסות לגמוע קערת מים שלמה לאחר ההקאה. זה עלול לעורר יותר הקאות, אז גם פה, נסו להגביל את צריכת המים שלהם לכמויות קטנות בכל פעם. 

רגורגיטציה או הקאה 

רגורגיטציה, לעומת זאת, היא פליטה קלה של מזון לא מעוכל מהוושט של הכלב. כלומר הוא מעולם לא הגיע לקיבה כמו העלאת גירה אצל בהמות. ההבדל העיקרי הוא שהרגורגיטציה אינה כרוכה בהתנפחות הבטן.

זה עלול לקרות זמן קצר לאחר האכילה. אולי הכלב שלך אכל יותר מדי או אכל מהר מדי, מה שנקרא "עלה לו"… או שהכלב שלך יכול להיות נרגש מדי או לחוץ.

איך נראית הקאה של הכלב שלך?

ברגע שאתה די בטוח שהכלב שלך מקיא, תוכל לזהות את סוג ההקאה לפי המראה שלה. מראה ההקאות יכול לעזור לקבוע את הסיבות להקאות אצל כלבים.

הקאה צהובה

הקאות צהובות נפוצות מאוד כאשר לכלב יש בטן ריקה, והצבע הצהוב שרואים נובע מהפרשות מרה. זה מתרחש לרוב באמצע הלילה או בשעות הבוקר המוקדמות כלומר לא בסמוך לארוחה. זה יכול להיגרם מהצטברות חומצה, ריפלוקס או כל מצב מערכתי אחר הגורם לבחילות על קיבה ריקה.

הקאה לבנה, מוקצפת

קיא לבן ונראה מוקצף יכול להיגרם מהצטברות של חומצת קיבה. המראה הקצף עלול להיגרם כתוצאה מההקאה המגיעה במגע עם האוויר או שהקיא נהרס בקיבה לפני שההקאה מתרחשת.

קיא שקוף, נוזלי

אם הכלב שלך מקיא נוזל שקוף, זה יכול להיגרם מהפרשות קיבה או כאשר יש מים בקיבה שעולים מעצמם בעת הקאה.
לעתים קרובות, זה קורה כאשר כלב שותה תוך כדי תחושת בחילה ואינו יכול אפילו להוריד את המים. 

הקאה דמויית ריר, קיא צמיגי סליימי

הקאה סליימית שנראית כמו ריר צמיגי  מתרחשת כאשר כלב מזיל ריר והוא מתאסף בבטן בתגובה לגירוי גדול כלשהו. הכלב מקל על הבחילה שלו כשהוא מקיא את הריר. 

קיא מדמם (אדום או ורוד)

יש להתייחס מאד ברצינות לדם בקיא של כלב. הדם עצמו גורם לבחילות. לכן, הוא מקיא לעתים קרובות אם הוא מתאסף במערכת העיכול העליונה (GI).

אם הצבע אינו נוטה לאדום, וההקאות אינן ממושכות או שופעות, הגוון הוורוד אינו תמיד סימן למצב חירום דחוף. עם זאת, אם יש קרישי דם, דם טרי או גושי, דברים אלה יכולים להצביע על דימום בקיבה או במעי הדק העליון. זה בהחלט מקום לדאגה!!

דימום יכול להיות תוצאה של כיב, גידול, חוסר קרישה או חלילה בליעה או  אכילת רעל עכברים או חלזונות. כל המצבים הללו מצריכים טיפול מיידי בבית חולים וטרינרי. 

הקאה חומה

הקאה חומה יכולה להיות רק מזון מוחזר מהוושט שמעולם לא הגיע לקיבה כדי להתעכל. כמו כן, זה יכול להצביע על כך שכלב אכל מהר מדי ולא לעס את האוכל, או בלע הרבה אוויר על ידי בליעתו.

אבל למרות שהקאות חומות עשויות להיראות כאילו הן רק כוסות רגורגיטציה, לפעמים, זה יכול להיות יותר מזה. עדיף לבדוק את ההקאה כדי לנסות לקבוע את אופי התכולה.

עקבות דם יכולים להופיע חומים לפעמים אם הם אינם מדממים במידה רבה. הקאה חומה יכולה להיות גם בעקבות אכילת קקי. 

קיא ירוק

הקאה ירוקה יכולה להיגרם מאכילת דשא. זה יכול להיות גם בגלל התכווצות של כיס המרה לפני הקאות (בדרך כלל על קיבה ריקה), כתוצאה מכך מרה בקיבה. 

תולעים בקיא 

תולעים ואורגניזמים מדבקים אחרים יכולים לגרום להקאות אצל כלבים. אם יש תולעים חיות או זיהום גדול, כמו תולעים עגולות, כלב עלול להקיא אותן. (בדרך כלל ניתן למצוא  את ביצי הבייצים בצואה,

דשא בקיא

דשא הוא רכיב נפוץ מאד בהקאות כלבים. כלבים אוכלים לעתים קרובות דשא כאשר יש להם קלקולי קיבה וכאבי בטן, אשר יכולים לעיתים על מנת לגרום להם הקאה. עם זאת, אם הם אוכלים דשא על בסיס קבוע, קיימת אפשרות שהם יכולים לבלוע יותר חומרי הדברה וטפילים, כך שרצוי להמנע מזה.

אז למה הכלב שלי מקיא בעצם? אין תשובה נכונה אחת ללמה הכלב מקיא. גיל, גזע והתנהגויות שונות יכולים לגרום לכלבים להיות בעלי נטיה גדולה יותר להקאות.

יכולים להיות גורמים חיצוניים או גורמים פנימיים. יש כל מיני גורמים, כולל משך הזמן, הצבע, והמרקם וכו', שיכולים להשפיע על אופן התגובה להקאות.

רשימה של גורמים אפשריים להקאות אצל כלבים

חשוב להבחין אם זה חד פעמי או משהו שקורה לעתים קרובות.

  • שינוי פתאומי בתזונה או החלפת סוג המזון 
  • עצירות
  • סוכרת
  • שתיית מים מזוהמים- שתייה משלוליות וקערות שתייה קהילתיות עלולה לגרום לחוסר איזון חיידקי שעלול לגרום לקלקול קיבה אצל כלבים. אכילה או שתייה מוגזמת או מהירה יכולה להיות גורם לנפיחויות.
  • אכילת דשא (שיכול להיגרם ממשהו אחר)
  • אכילת קקי (קופרופאגיה)
  • אכילה מהירה מידי
  • פעילות גופנית סמוה מידי לאכילה
  • אלרגיות למזון או אי סבילות
  • דלקת קיבה או קלקול קיבה מאכילת זבל או מזון מקולקל- אכילה של משהו מקולקל ומסוכן לכלבים, או אכילת חפץ אשר גורם לחסימה. אוכל שומני במיוחד, זה יכול להוביל לבעיית קיבה רצינית נוספת הנקראת דלקת לבלב.
  • דלקת בקיבה ובמעיים
  • כיבים במערכת העיכול
  • טראומה בראש, תופעות לוואי של תרופות
  • מכת חום
  • זיהומים (חיידקיים, ויראליים או פטרייתיים)
  • מחלת מעי דלקתית
  • מחלת הסרטן – טפו טפו לא עלינו …
  • בליעה של צמחים רעילים  או רעלים אחרים
  • חסימת מעיים מגוף זר
  • טפילי מעיים – יכולים גם לגרום להקאות אצל כלבים. לעתים קרובות, הכלב נושא את הטפיל ואנחנו לא יודעים זאת. פתאום הם עשויים להתחיל להראות תסמינים כמו הקאות. לפעמים, התולעת בפועל מקיאה, ולעתים קרובות יותר, אנחנו לא רואים את התולעת אלא את הביצים שניתן לזהות בדגימת הצואה. 
  • מחלת כליות
  • מחלת כבד
  • בעיה באוזן התיכונה
  • מחלת ים כתוצאה מנסיעה ברכב
  • דלקת הלבלב
  • וירוס פרבו- גזעים מסוימים עשויים להיות רגישים יותר ל-parvovirus. כולל רוטווילרים, דוברמן פינצ'רים, רועה גרמני, לברדור רטריבר וכלבי מזחלות. זה נפוץ ביותר אצל גורים שנמצאים בסביבת כלבים אחרים במסגרות קבוצתיות.
  • תגובה לתרופה

הקאות חריפות הן דבר שמופיע בפתאומיות ולא נמשך הרבה זמן. 

האם צריך ללכת לווטרינר אם הכלב שלך מקיא?

אם ההקאות נמשכות פחות מ-12 שעות, והכלב שלך שומר על צריכת מזון ומים, אז זה יכול להיות בסדר לחכות ולפקח על המצב. 

אחת הסכנות הגדולות ביותר בהקאות כלבים היא התייבשות. כאשר כלב מתייבש, תפקודי הגוף החיוניים מתחילים להיפסק.

מה אפשר לתת לכלב כדי שיפסיק להקיא בבית?

יש כמה תרופות ביתיות שאתה יכול לנסות אם הכלב שלך סובל מהקאות קלות.

פפטו ביסמול אינו טיפול מועדף לכלבים. החשש לגביו שהוא מכיל אספירין לכן עלינו להשתמש בזו בזהירות, במיוחד בכלבים הנוטלים נוגדי דלקת או סטרואידים, מכיוון שזה עלול לגרום לדימום במערכת העיכול.

Pepcid AC ( famotidine  ו-Prilosec (omprazole) הם אפשרויות בטוחות יותר לשימוש כדי לסייע בהפחתת ייצור חומצה וריפלוקס חומצי, ולעתים קרובות אלה מסדרים את הבטן שלהם. 

טיפול בהקאות כלבים אצל הוטרינר

ברוב המקרים של הקאות, טיפול באמצעות זריקה הוא הטיפול היעיל ביותר. זוהי הדרך האמינה ביותר להבטיח שהתרופה באמת נכנסת למערכת של הכלב ובכך מונעת הקאות נוספות. לעתים קרובות, כלב מקיא את התרופות, ולכן הטיפול בכדורים, כנראה לא  לעזור לו.

תרופות להפסקת בחילות והקאות

Cerenia ,maropitant citrate הוא התרופה נוגדת ההקאה הנפוצה ביותר עבור כלבים בשנים האחרונות. הוא פועל על אזור טריגר במוח כדי לעצור בחילות, ופועלת גם על קולטני הקאות בקיבה.

וטרינרים יתחילו לטפל לעתים קרובות בהכלב שלך עם זריקה של Cerenia ולאחר מכן עם כדורים כל 24 שעות למשך מספר ימים כדי לוודא שההקאות נפתרו.

זופרן (אונדנסטרון) הוא גם תרופה נגד הקאות המשמשת בבית חולים. 

בנוסף לאמצעים אלה, הווטרינר עשוי להמליץ ​​גם על האכלת כלבכם בתזונה אשר תהיה קלה לעיכול.

כיצד למנוע מקרים מסוימים של הקאות כלבים?

לא ניתן למנוע גורמים רבים להקאות כלבים. אך חלקם יכולים להימנע אם אתה פועל לפי הכללים הבאים:

  • אל תשנו את התזונה של הכלב שלך בפתאומיות. תנקטו בגישה הדרגתית. שינויים תזונתיים פתאומיים הם גורם שכיח לבעיות מעיים אצל כלבים.
  • אל תיתנו לכלב שלך צעצועים שניתן לבלוע או ללעוס מחשש לחסימות במרעכת  העיכול.
  • אל תיתן לכלב שלך עצמות, גם אלה עלולים לגרום להקאות.
  • הימנעו מלתת להם לנשנש משאריות אוכל בשולחן. יש חלק גדול מכלל המזונות האנושיים אשר מסוכנים לחלוטין לכלבים. למשל, ענבים, צימוקים, שוקולד, בצל, שום, עירית, אגוזי מקדמיה ופריטים עתירי שומן.
  • אל תיתן לכלב שלך גישה לפחי אשפה. אכילה מהפחים של אוכל רקוב, מקולקל ולא מזוהה גורם לרוב לדלקת גסטרואנטריטיס הנגרמת על ידי צריכת פריטים עבשים ומקולקלים. 
  • עקבו ביתר תשומת לב ובזהירות אחר כלבים סקרנים מדי. אולי אפילו תרצה לנסות להשתמש במחסום פה כדי למנוע מהם לאכול כל דבר שהם עשויים למצוא במהלך הטיולים שלהם. 

לסיכום

עדיף למנוע מהם גישה למקומות מסוכנים, גם אם הוא עושים לכם פרצוף עצוב שממש גורם לכם לרחם עליהם, מאשר לטפל בהם ארוכות ולראות אותם סובלים מהקאות וכאבים לא מזוהים אצל הוטרינר. הקפידו על אוכל לכלבים איכותי וכן על שתיה מרובה.

לכל שאלה או בירור, צוות מגה פט ישמח לעמוד לשרותכם בכל עת. 

לקריאה נוספת:

No data was found
דילוג לתוכן