משלוחים מהירים חינם לכל הארץ!

חיסון נגד כלבת: למה צריך אותו ומתי?

כשמדברים על חיסונים לכלבים ולבעלי חיים, המחשבה הראשונה שתעלה לרובינו בראש היא חיסון הכלבת השנתי שחובה לבצע במסגרת החוק. כמו הרבה מחלות אחרות שכבר לא רואים באופן שגרתי ובשכיחות גבוהה. לאנשים יש נטייה לזלזל גם במידת הסיכון של מחלת הכלבת שהיא מחלה סופנית שאין לה עדיין מרפא נכון להיום. 

אם אתם לא מקפידים על חיסון הכלבת השנתי, אין די מילים כדי להסביר עד כמה זה חשוב ועד כמה כדאי לשנות גישה בעניין הזה.  זה הזמן לצלול קצת לעומק ולנסות להבין מהי בכלל מחלת הכלבת ומדוע חיסון שנתי נגד כלבת הוא אחריות גדולה וחשובה שלכם הבעלים.

מהי כלבת?

כלבת היא מחלה קטלנית וסופנית שנגרמת עקב הידבקות בוירוס הכלבת. על פי הערכות שונות מדווחים מדי שנה כ-5,000 מקרים של כלבת בבעלי חיים ברחבי העולם. היא נפוצה אצל יונקים ועשויה להימצא אצל בעלי חיים רבים כגון שועלים, רקונים, בואשים וכן זאבים וכלבים. יחד עם זאת אין ספק שהיונקים המועדים ביותר לפורענות הם העטלפים. הם אלו שאחראיים כיום למרבית מקרי הכלבת בעולם. על אף שברמה העקרונית חלקיקי הוירוס יכולים לעבור באוויר מיונק ליונק זה דבר נדיר ביותר והדרך הנפוצה ביותר להעברה היא בנשיכה.

תקופת הדגירה של המחלה (כלומר, משך הזמן מההידבקות ועד להופעת תסמינים) תלויה במשתנים רבים. כמו גיל החיה, כמה רחוקה הנשיכה ממערכת העצבים ומהי כמות הוירוס שעברה. זמן הדגירה הממוצע אצל מרבית בעלי החיים המבויתים הוא בין שלושה לתשעה שבועות. אך היא יכולה להיות קצרה יותר משמעותית ולפעמים ארוכה, אפילו עד לשנה שלמה.

התסמיניים האפשריים של המחלה הם:

  • התנהגות תוקפנית ואגרסיבית.
  • קצף לבן שיוצא מהפה
  • רגישות יתר למראות וצלילים
  • חולשה
  • שיתוק
  • מוות כתוצאה מכשל נשימתי 

מחלת הכלבת הקטלנית היא סיכון של ממש עבור כל היונקים (גם עבורנו בני האדם). במעל 95 אחוזים מהמקרים היא תסתיים במוות וכיום לא קיים טיפול מציל חיים. למרבה המזל, מניעה של המחלה מראש זה עניין פשוט מאד יחסית. 

האם יש צורך לחסן את הכלב/ה שלי?

בהחלט! זוהי האחריות של כל בעלי הכלבים והחתולים וזה משהו שאסור בתכלית האיסור לוותר עליו. 

גורים מקבלים לראשונה חיסון נגד כלבת סביב גיל 14 שבועות. לאחר מכן יש להקפיד על חיסון הכלבת השנתי לצד תשלום האגרה השנתית לרישיון החזקת בעל חיים לרשות המקומית. החיסון הוא תת עורי והרכיב העיקרי בו הוא נגיפים מוחלשים או מומתים שמעודדים את מערכת החיסון לייצר נוגדנים. מדובר על חיסון שקיים כבר שנים ארוכות, קל מאד לייצור ולשימור ובטוח למדי לשימוש. ניתן לחסן כיום בכל מרפאה וטרינרית בישראל. 

האם יש לחיסון תופעות לוואי?

כאמור – מדובר על חיסון בטוח למדי, אבל זה לא אומר שאין תופעות לוואי אפשריות כלל. התופעות הקלות והנפוצות יותר הן כאבים וגירוי סביב אזור הזריקה, חום זמני ועייפות ו/או אובדן תאבון זמני. 

תופעות הלוואי הנדירות ביותר הן זיהום סביב אזור החיסון, הקאות ושלשולים, נפיחות באזור הפנים והפה, שיעול, חולשה קיצונית או התעלפות. במקרים האלו או בכל מצב אחר שנראה לכם חריג ולא תקין. אל תהססו וגשו בהקדם לבחינה של המצב אצל הוטרינר. 

רוצים לצאת לחו״ל עם הכלב/חתול? לא תוכלו לעשות זאת ללא חיסון נגד כלבת בתוקף

בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים מבקשים לצאת עם חיית המחמד שלהם לחו״ל. לפעמים גם לחופשות קצרות, אך לרוב בשל מעבר לתקופת זמן ארוכה יותר. 

חשוב לדעת שלא ניתן לעשות זאת ללא חיסון כלבת בתוקף. אף מעבר לזה – יש להציג בדיקת נוגדנים המעידה על כך שהכלב אכן מחוסן. השלטונות במרבית מדינות העולם לוקחות את הסיפור הזה מאד ברצינות ויש לכך סיבה טובה למדי. מדובר על מחלה מסוכנת בהחלט וכזו שעלולה לפגוע גם בנו בני האדם ואסור לשכוח זאת. 

למידע על סטטוס חיסוני צרו קשר עם המרפאה הוטרינרית שלכם

אם אתם מטפלים בחיית המחמד שלכם באופן שגרתי במרפאה וטרינרית. תקבלו ממנה באופן קבוע תזכורות לחיסון הכלבת השנתי. זהו חיסון זול שהתועלת שלו עצומה וחשוב להקפיד לעשות אותו במועד מדי שנה.

מוזמנים ליצור איתנו קשר בכל שלב ונשמח לסייע בכל שאלה. תוכלו למצוא באתר שלנו אוכל לכלבים מומלץ וכן ציוד לכלבים הנדרש לכם ולבן המשפחה שלכם.

No data was found
דילוג לתוכן