משלוחים מהירים חינם לכל הארץ!

מחלות אצל גורים – כל המידע, התסמינים וטיפול

גור כלבים קטן וחמוד זה ללא ספק הדבר הכי מתוק שיש. הגורים הקטנים הם תינוקות וכראוי לאלו הם רגישים ופגיעים לווירוסים וחיידקים ושאר מחלות. המערכת החיסונית שלהם עוד לא סיימה את תהליך ההתפתחות והחסינות. חשוב לשים לב לסימנים מקדימים, תשומת לב וזהירות  זה עניין של חיים ומוות כשמדובר במחלות של גורים.

רשימת מחלות שכיחות אצל גורים

1. פרוו 

זוהי מחלה הנגרמת על ידי וירוס הפוגע בתאי המעי ומח העצם. וירוס זה פוגע בעיקר בגורי כלבים לא מחוסנים החל מגיל חודש. לעיתים יכול לפגוע בגורים צעירים יותר אם האם לא חוסנה או אם היא נדבקה בוירוס בזמן שהייתה בהריון. סימני זיהוי של המחלה הם חוסר תאבון , הקאות ושלשולים.

תסמינים של מחלת פרוו: 

מתחיל בהקאות וממשיך בשלשול עם דם, חום וחולשה חמורה, כאב ונפיחות בטנית. מחלה התוקפת גורים מגיל 3 חודשים עד גיל שנה ויותר. כל אלו עלולים לגרום להתייבשות מהירה ואף למקרה של מוות. מחלה זו לא מסוכנת לאדם.

טיפול

אשפוז מיידי, עירוי נוזלים, פלזמה, טיפול אנטיביוטי בשל הפגיעה במערכת חיסון. חשוב לציין שככל שמגיעים מוקדם יותר לטיפול, הסיכוי לשרוד גבוה יותר. פה הזמן משחק תפקיד חשוב ומשמעותי במיוחד.

2. כלבלבת

מחלה מדבקת ומסוכנת ביותר המועברת על ידי וירוס אשר פוגע כמעט בכל מערכות הגוף ובעיקר במערכת העיכול, מערכת הנשימה ומערכת העצבים. ההדבקה על ידי מגע עם כלבים נגועים, בעיקר דרך מערכת הנשימה ודרך הפרשות צואה.

המחלה פוגעת בכלבים, חמוסים ולאחרונה התגלה גם בחתוליים גדולים (אריות נמרים וטיגריסים). המחלה אינה מסוכנת לבני אדם.

תסמינים של מחלת כלבלבת:

אובדן תיאבון, חולשה, חום, נזלת, הפרשות מהעיניים ודלקת ריאות. כמו כן ניתן לצפות בסימנים נוירולוגים כמו עוויתות. בשלב מתקדם הפרעות עצביות קשות (כשהכלב נכנס לעוויתות או 'טיקים') ואף מוות. מחלה זו לא מסוכנת לאדם.

סימני מחלה נוספים שייתכנו, הם פגיעה בהתפתחות השיניים והתעבות כריות כף הרגל.

כלבים שמצליחים לשרוד את שלב המחלה הקטלני, עלולים להישאר עם פגיעה עצבית. כלבים שחלו בגיל צעיר והחלימו עלולים לסבול מתסימנים שיופיעו דווקא בגיל מאוחר יותר.

אופן הטיפול:

איבחון נעשה במרפאה רק באמצעות בדיקת דם.

אשפוז מיידי, חיבור לעירוי נוזלים, אנטיביוטיקה ואנטי סרום – מבנק הדם לחיות מחמד ובו נוגדנים טבעיים לווירוס, שהופקו מכלבים שחוסנו לנגיף דומה של עופות. הרבה כלבים ניצלו בזכות אנטי סרום, אבל חשוב להגיע לפני שיש פגיעה עצבית. כשמערכת העצבים נפגעת יש סיכוי קטן לשרוד.

3. דלקת כבד נגיפית

מחלה חמורה מאוד שנגרמת על ידי וירוס מדבק מאוד אשר פוגע בכבד. היא עלולה להתפתח מהר בקרב גורי כלבים וכלבים בוגרים.

שיעורי התמותה של כלבים החולים בדלקת כבד נעים בין 10% ל-30% והם גבוהים ביותר בעיקר בקרב כלבים צעירים מאוד.

תסמינים של דלקת כבד נגיפית

מחלה פחות נפוצה הפוגעת בכבד ובעיניים. מתבטאת בחום, עייפות, תשישות, שלשולים, הקאות ושינוי בקרנית העיניים (הן נעשות כחולות). עלולה לגרום לתמותת גורים צעירים.
סימנים נוספים בעור – נקודות אדומות על העור, בלוטות לימפה נפוחות ומוגדלות. מחלה זו לא מסוכנת לאדם. היא עלולה לקרות כשהאם קיבלה חיסון משושה בזמן ההיריון.

דלקת כבד נגיפית מועברת דרך הדם, הפרשות מהאף, ריר, שתן או צואה של כלבים נגועים.

אופן טיפול:

אשפוז, עירוי נוזלים, פלזמה.

4. עכברת

החיידק שאחראי על המחלה הוא לפטוספירה (Leptospira) וקיימים 10 זנים הגורמים לתחלואה. המחלה מופיעה בטבע בבעלי חיים, כולל נברנים (חולדות ועכברים), כלבים, צאן, בקר וחזירי בר.

תסמינים של מחלת עכברת

חיידק אשר פוגע בכליות ובכבד, וגורם לחום גבוה, הקאות, שתיית מים מרובה, התמוטטות. מחלה זו מסוכנת לאדם העשוי להידבק דרך הפרשות.

אופן הטיפול:

אשפוז, בעיקר עירוי נוזלים, אנטיביוטיקה ומתן תרופות שמיועדות להציל כליה וכבד.

5. כלבת

כלבת היא זיהום נגיפי שיכול להדביק כל יונק בעל דם חם (בעלי חיים מבויתים וחיות בר). מחלת הכלבת נראית בעיקר בכלבים, חתולים, שועלים, דביבונים, בואשים, זאבים ועטלפים. יונקים נגועים (כגון בקר, סוסים, כלבי בית וחיות בר) אשר באים במגע עם בני אדם יכולים להעביר את המחלה אליהם. מרגע שהנגיף חודר לגוף, הוא תוקף את מערכת העצבים המרכזית, ובסופו של דבר פוגע במוח. כמה שזה עצוב אבל כלבת כמעט תמיד גורמת למוות מרגע שהתסמינים מופיעים.

תסמינים של מחלת הכלבת

וירוס המועבר בנשיכה בעזרת רוק נגוע. מחלה זו מסוכנת לאדם. בהתחלה ניכרים סימנים של חברות יתר מצד הכלב, השלב הבא הוא תוקפנות, פעילות מעוררת של המוח המיתרגמת להתנהגות של הכלב כאילו הוא תחת השפעת סם מעורר ואז מגיע השלב של שיתוק שרירי הבליעה והנשימה ומוות. בכל נשיכה יש חשש לכלבת ויש אפשרות להסגר או הסגר בית. אך בעיקר כשמדובר בכלבים מרקע לא ידוע, כלבים משוטטים או כאלה שנמצאו בחיק הטבע.

אופן הטיפול:

אין טיפול, כלב שחלה בכלבת – מושמד. אלו מחלות שהוגדרו על ידי ארגון הבריאות העולמי כמחלות שאסור לטפל בהן. הפיתרון היחיד הוא השמדת בעלי החיים הנגועים וחיטוי המבנה בו חיו. על פי חוק פקודת הכלבת כל גור מגיל 3 חודשים מחויב בחיסון נגב כלבת. היעדר חיסון עלול להוביל להסגרתו של הכלב לחצי שנה.

6. שעלת המכלאות

שעלת המכלאות מתבטאת בשיעול הנשמע כאילו נתקע לכלב משהו בגרון, פליטת ריר וקצף, תחושת מחנק והקאות. מחלה זו אינה מסוכנת לאדם.

אופן הטיפול בשעלת המכלאות :

אנטיביוטיקה, תרופות נגד שיעול כדי להרגיע את הגירוי. מחלה נפוצה בעיקר בעונות מסוימות ומופצת בקלות במקומות בהם ריכוזי כלבים.

7. תולעת הפארק

שעלת נגיפית או שעלת כלבים דומה מאד לשפעת אצל בני האדם. היא נגרמת על ידי מספר חיידקים אשר תוקפים את דרכי הנשימה העליונות של הכלב, מה שמתבטא – בשיעול.

המחלה נפוצה מאוד בקרב כלבים אשר שהו  במרוכז עם כלבים רבים אחרים: פנסיון כלבים, גינות כלבים, עמותות וכו.

תסמיני מחלת תולעת הפארק

תולעת עגולה הנפוצה בישראל וגורמת לגידולים על הוושט, קרעים בעורק הראשי, גידולים סרטניים ומוות. המחלה מתבטאת בצינון, התעטשות ושיעולים קשים, הנחשבים לעיתים בשוגג לניסיונות הקאה. לעתים הם מסתיימים בפליטת ליחה ועלולים להתפרש בטעות כגוף זר התקוע בגרון.

אופן הטיפול:

מניעתי – הניתן בין חודש ל-3 חודשים, תלוי אם מדובר בכלב בסיכון. יש רגישת מיוחדת לגזעים מסוימים. ההידבקות מתרחשת בעיקר בתקופת  הקיץ ובשל תקופת דגירה ארוכה, את הכלבים החולים רואים בחורף. ניתן למנוע ע"י ביצוע חיסונים לכלב בזמן ושמירה על סביבה נקיה. במידה ויש תסמינים, פנו במהרה לווטרינר על מנת למנוע סבל מיותר וסיבוכים. בנוסף, במצב של הידבקות במחלה מומלץ שהכלב ימנע מפעילות מאומצת ויורחק מכלבים אחרים ככל שניתן.

לסיכום

גורים הם בהחלט הדבר הכי חמוד שיש, הריח שלהם, המבט השובב, הבטן הורודה … קשה לעמוד בפניהם. אך כמו שהם רכים כך הם רגישים לתחלואות ומחלות. מערכת החיסון עוד לא התחזקה עד הסוף ומצבם יכול להתדרדר במהירות. על מנת למנוע מצבים של סבל והסתכויות מיותרות, הפנו את כלבכם בהקדם לווטרינר על מנת לחסנו ובכך למנוע חלק מהבעיות שעלולות לצוץ .

בכל שאלה מוזמנים ליצור איתנו קשר והצוות המקצועי שלנו ישמח לתת מענה. באתר תוכלו למצוא אוכל לגורים מהמותגים המובילים ביותר.

No data was found
דילוג לתוכן