משלוחים מהירים חינם לכל הארץ!

תולעים אצל חתולים: זיהוי, אבחון ודרכי טיפול

תולעי המעיים הנפוצות ביותר שחתולים עלולים לסבול מהן נקראות תולעי קרס תולעי סרט ותולעים עגולות.

לרוב כאשר החתולים נדבקים בתולעים קשה להבחין בכך. לכן חשוב לשים לב לשינויים ולסימנים העלולים להתריע על המצב. כגון:

  •  גירוד, ליקוק או נשיכה של פי הטבעת
  •  חלקיקים דמויי אורז בצואת החתול
  •  גרירה של הרגליים האחוריות על הרצפה (כך החתולים מנסים לגרד את האזור הנגוע)
  •  אובדן משקל למרות אכילה מרובה/תקינה
  •  פרווה פרועה וחסרת ברק

חשוב לציין, בעוד שתולעים עלולות לגרום לבעיות אצל החתולים, הבעיה היותר מסוכנת היא שחלק מהתולעים יכולות לעבור גם לבני אדם ובמקרים נדירים עלולות להוות גורם למחלות חמורות מאד. לכן חשוב מאוד להקפיד על טיפול תילוע קבוע בחתולים כדי למנוע או להעלים תולעים.

סוגי תולעים

תולעים עגולות

תולעי מעיים עגולות הן טפילי המעיים השכיחים ביותר בחתולים ומופיעים בחתולים בכל הגילאים ברחבי העולם. שתי התולעים העגולות הנפוצות של חתולים נקראות: Toxocara cati ו- Toxascaris leonina. הביצים הנוצרות מתולעים אלו עוברות בצואה ויכולות להישאר קיימות בסביבה למשך מספר שנים.

ביצים אלו יכולות להדביק חתולים אחרים בשתי דרכים:

  • חתול עלול לאכול ביצים ישירות מסביבה מזוהמת ולא נקייה, אם חיה אחרת אוכלת את הביצים ( עכבר או חולדה) והחתול אוכל את החיה.
  • תולעים אלו מועברות גם מחתולות מניקות לגורי חתולים דרך החלב. בכל פעם שחתול נדבק בתולעים עגולות, חלק מהן נשארות רדומות ברקמות בגוף. כאשר חתולה נכנסת להריון, הזחלים הללו נודדים לבלוטות החלב ומופרשים בחלב שהיא מייצרת עבור הגורים. זהו נתיב הדבקה נפוץ מאוד .

טיפול שגרתי קבוע בתולעים עגולות אמור למנוע את המצב.  עם זאת, כדי לקבוע אם חתול אכן נגוע בתולעים, ניתן לאבחן ע"י איסוף דגימת צואה ולאבחנה במעבדה.

תולעי קרס

תולעי קרס הן סוג של תולעת מעי דק המצויה ברוב מדינות העולם. תולעים אלו עלולות לגרום לנזק לרירית המעי והדבר עלול לגרום לירידה במשקל, דימומים ואנמיה.

חתולים עלולים להידבק על ידי אכילת ביצים מהסביבה, או מאכילת חיה נגועה.

תולעי קרס נפוצות לחתולים כוללות את Ancylostoma tubaeforme ו- Uncinaria stenocephala. ישנם מינים אחרים המופיעים במדינות מסוימות.

תולעי סרט

תולעי סרט הן בדרך כלל תולעים שטוחות ארוכות המורכבות ממקטעים רבים. מקטעים בוגרים המכילים ביצים משתחררים מקצה תולעת הסרט ומועברים בצואה. חלקים אלו דומים לרוב לגרגרי אורז ולעיתים ניתן לראות אותם על השיער סביב פי הטבעת של החתול, בצואה ובמיטת החתול.

כדי להשלים את מחזור החיים שלהם, כל תולעי הסרט דורשות חיה שתאכל תחילה את הביצים מהסביבה. אז החתול יידבק מאכילת החיה הנגועה.

תולעי הסרט הנפוצות ביותר שמדביקות חתולים ברחבי העולם הן:

  • Dipylidium caninum
  • Taenia taeniaeformis

Dipylidium caninum זה סוג של תולעת המועברת לחתולים על ידי פרעושים. זחלי הפרעושים בולעים את ביצי התולעת. והזיהום מועבר לחתול כאשר הוא בולע פרעוש נגוע במהלך הטיפוח והניקוי שלו. יש להניח שלכל חתול שנדבק בפרעושים יש גם Dipylidium caninum.

טיפול בקרב גורי חתולים נגועים 

תולעים עגולות נפוצות ביותר בגורי חתולים ומכיוון שגורים יכולים להידבק מחלב האם יש להניח שכל הגורים נגועים ויש להתחיל בתילוע בגיל צעיר.

ההמלצות הנפוצות הן:

  • לטפל בגורי חתולים הנגועים כל שבועיים מגיל 3 שבועות עד גיל 8 שבועות, ולאחר מכן מדי חודש עד גיל 6 חודשים.
  • לטפל בחתולים בוגרים (מעל גיל 6 חודשים) כל 1-3 חודשים.
  • טפלו בחתולים בוגרים (מעל גיל 6 חודשים) כל 1-3 חודשים עם תכשיר יעיל גם נגד תולעי סרט וגם נגד תולעים עגולות. יש להשתמש במוצר פעיל נגד Dipylidium caninum גם בגורי חתולים שיש להם נגיעות פרעושים.

באילו מוצרי מניעה לתולעים מומלץ להשתמש?

ישנם מוצרי מניעה רבים ושונים הזמינים בשוק. מומלץ להייתעץ עם הוטרינר שלכם על מנת שיבדוק באיזה תולעים מדובר ויתאים לכם את התרופת מנע או הטיפול המתאימים ביותר. 

ישנם טיפולים רבים שקיימים. למשל זריקה שהווטרינר שלך יכול לתת, טבליה זעירה שיכולה להיכנס עם האוכל, או אפילו כמה טיפות שניתן למרוח על העור.

לסיכום

תולעים אצל חתולים מהוות מטרד שעלול להזיק לבריאותם ולסכן גם את בעליהם. כדי שתוכלו להעניק טיפול טוב ויעיל לחתולכם, חשוב לזהות את התולעים בזמן ולטפל. באמצעות טיפול תרופתי בטפילים הללו בשילוב עם תזונה ותכשירים למניעה, תוכלו לרפא את החתול שלכם וכן למנוע מראש את התופעה. בהצלחה רבה!

בית לחתול

דילוג לתוכן