משלוחים מהירים חינם לכל הארץ!

כלבי שירות בתפקיד- לסיוע עם פוסט טראומה

הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) "היא בעיה בבריאות הנפש שחלק מהאנשים מפתחים לאחר שחווים או עדים לאירוע מסכן חיים, כמו קרב, אסון טבע, תאונת דרכים או תקיפה מינית". PTSD מאופיין בסימפטומים המקובצים לארבע קטגוריות עיקריות: חרדה או התנסות מחדש, הימנעות, שינוי במצב הרוח והקוגניציה ועוררות יתר.

גורם עכשווי וכלב טיפולי

בתאריך ה- 7.10 כולנו עברנו טראומה, משהו שישאר חקוק בתודעה ובנפש שלנו לעוד הרבה דורות.
לעוצמה ולהיקף חסר התקדים של מתקפת הטרור האחרונה יש השלכות על כולנו. ישראלים , אזרחים וחיילים ניצבו מול איום קיומי לצד תדהמה ופגיעות חסרת אונים.

במוקדי הסיוע השונים ניכרת עליה חדה בשיעור הפונים לקבלת עזרה וסיוע נפשי.

כלב שירות פסיכיאטרי

שימוש בכלבי שירות פסיכיאטריים (PSD) הוא דרך אחת לעזור לאנשים הסובלים מ-PTSD. בעלי חיים של  שירות פסיכיאטרי הם כלבים שהוכשרו במיוחד לעזור לאנשים עם מוגבלויות נפשיות כמו סכיזופרניה, חרדה, דיכאון, הפרעה דו קוטבית והפרעת דחק פוסט טראומטית.

כלב שירות PTSD הוא סוג של כלב שירות פסיכיאטרי המאומן לבצע עבודה ולהשלים משימות כדי לסייע בהפחתת הסימפטומים של PTSD.

השפעת כלבי שירות על אנשים הסובלים מפוסט טראומה

במאמר שלפניכם נעסוק בדרכים שבהן חיית שירות יכולה לעזור לאנשים הסובלים מהפרעת דחק פוסט טראומטית לשגרת החיים שלהם:

1. הפחתת מחשבות אובדניות

כלבי שירות עוזרים להפחית את תסמיני הדיכאון, מה שעוזר להפחית מחשבות אובדניות ולמנוע התאבדות. חיות שירות יכולות לתת לאדם סיבה לקום מהמיטה, להתאמן ולהתחיל לקחת על עצמו את היום.

להחזיק כלב כבן לוויה יכול להיות טיפולי ולעזור בתחושות של בדידות. הם גם עוזרים להפחית חרדה ותסמיני PTSD אחרים תוך שיפור מנגנוני ההתמודדות של המטפל. בסך הכל, כלבי שירות יכולים לעזור למטופל להשיב את  תחושת הביטחון והחופש.

2. הפחתת התנהגויות חרדה

כלבי שירות פסיכיאטריים מאומנים לזהות סימפטומים של חרדה ולבצע משימות כדי לשבש התנהגויות חרדה. זוהי דרך חשובה שבה כלבי שירות יכולים לעזור למטפל עם PTSD להפחתת חרדה. 

ישנן מספר דרכים שבהן חיית שירות יכולה להפחית חרדה: משימה אחת כוללת דחיפה, הישענות , נשיקות  וליקוקים של המטופל עד שהם מפנים את המיקוד שלו על הכלב במקום על החרדה שלו. 

כלב שירות יכול גם לעזור להפחית את החרדה בכל פעם שמטפל נמצא בפומבי. כלב שירות מאולף לספק "כרית" תמיכה בין המטופל לאנשים אחרים. מה שעוזר להפחית את החרדה וגורם להם להרגיש בטוחים בזמן שהם נמצאים בסביבת אנשים אחרים. 

3. לקטוע את סיוטי הלילה

חלומות וסיוטים שמופיעים בלילה הם צורה אחת של סימפטום החרדה. כלב שירות מזהה את הסימנים של המטופל שלו שחווה אימה. כאשר הכלב מזהה את הסימנים הללו, הוא מעיר את המטפל על ידי דחיפה, ליקוק או שכיבה על החזה. הם יכולים אפילו להדליק את האורות כדי להעיר את המטפל ולהבטיח שהם מרגישים בטוחים.

4. ביצוע חיפוש ובדיקות בטיחות

ערנות יתר היא סימפטום מרכזי של PTSD ומאופיינת ברגישות קיצונית לסביבה ובתחושה שסכנה מחכה לכם מעבר לפינה. כדי להקל על תסמין זה, כלבי שירות מבצעים חיפושים בחדר ועושים בדיקות בטיחות. זה המקום שבו הכלב נכנס לכל חדר ואז מתריע בפני המטופל שהבית בטוח.

כלבי שרות גם מאומנים להוביל למקום שקט ובטוח במקרה של התקף במרחב הציבורי

5. התמודדות עם דיסוציאציה

דיסוציאציה היא סימפטום של PTSD ויכולה להציג את עצמה בכמה דרכים כולל פלאשבקים, ניתוק של העצמי, ניתוק עם הזמן או תחושת ניתוק מהמציאות. 

כאשר המטפל נמצא במצב דיסוציאטיבי, חיית שירות עוזרת להנחות ולהחזיר את המטופל למקום בטוח, יציאה, חזרה הביתה או אפילו למצוא אדם ספציפי.

כלבי שירות יכולים לאזן ולעזור עם "קירקוע" של המטופל כדי להחזיר אותו למציאות. במצב זה, כלב שירות יכול גם להשתמש בגירוי מישוש או בטיפול בלחץ עמוק כדי לעזור למטופל שלו.

6. תזכורת ומעקב תרופות ומשימות התראה אחרות

כלבי שירות מאומנים להזכיר למטופלים מתי הגיע הזמן לקחת את התרופות שלהם ולהחזיר עבורם תרופות. 

כמה משימות התראה נוספות שכלבי שירות מבצעים הן:

  • התראה על אזעקה
  • התראה על מישהו שדופק או מצלצל בדלת
  • תזכורת למשימות שגרתיות כמו אכילה ושינה.

קבלת סיוע של כלב שירות- איך זה עובד?

כלבי שירות הם בני לוויה לא שיפוטיים שמתאימים בדיוק למישהו עם PTSD. לא רק שכלבים יוצאי דופן אלו יכולים לעזור להפחית את הסימפטומים הקשורים ל-PTSD, אלא שהם יכולים גם לאפשר לסובלים לחיות באופן עצמאי יותר ולשפר את איכות חייהם. 

תיעדוף בהתאם למטופל 

תהליך ההכשרה של כלבי השירות הוא ארוך מאוד ומספר הכלבים מצומצם. בוחנים כל בקשה ודואגים להעניק כלב שירות בהתאם לחומרת הסימפטומים, דחיפות, היכולת של הכלב לתת מענה לצרכים של המטופל והיכולת של המטופל לטפל בכלב השירות בהיבטים השונים.

הבעלות, הטיפול ומי משלם על האוכל

  • כלב השירות ישאר לאורך חייו בבעלות הגורם שמספק את כלב השירות. הספק יהיה אחראי על כל ההיבטים הרפואיים של הכלב במהלך שירותו אצל המטופל.
  • מי שמעוניין בסיוע של כלב שירות, צריך לפנות למחלקת השיקום במחוז אליו הוא שייך.
  • מי שמקבל כלב שירות זכאי גם לתשלום חודשי קבוע בסך 396 ₪ עבור הוצאות כמו אוכל לכלב, ציוד לכלב וכדומה. התשלום משולם למקבלי השירות בכל חודש באופן אוטומטי.

הבחירה הנכונה: כלבי שירות לסיוע נפשי

כלבים מכל הגזעים יכולים להיות מאומנים ולשמש ככלבי שירות, אך ישנם מספר גזעי כלבים שידועים ביכולותיהם המיוחדות לסיוע נפשי:

גולדן רטריבר 

גולדן רטריבר הוא גזע כלבים פופולרי מאוד ככלב שירות לסיוע נפשי. הם ידועים באופיים הידידותי והמסור. גולדן רטריבר יכולים לספק תמיכה רגשית רבה לאנשים עם הפרעות נפשיות ולשפר את איכות חייהם. הם יכולים לעזור לאנשים להתמודד עם התקפי חרדה, דיכאון ופוסט טראומה.
גולדן רטריבר הם כלבים אינטליגנטיים וקלים לאילוף

לברדור רטריבר

 לברדור רטריבר מוכרים ככלבים ידידותיים, אנרגטיים וקלים לאילוף. הם ידועים ביכולתם לספק חברה, פעילות גופנית ותמיכה רגשית.

פודל

פודלים הם כלבים אינטליגנטיים, שובבים ואדיבים. הם ידועים ביכולתם ללמוד משימות מורכבות ולספק תמיכה רגשית.

רועה גרמני

רועים גרמנים הם כלבים אינטליגנטיים, פעילים ומגנים. הם ידועים ביכולתם לספק תחושת ביטחון.

בורדר קולי

 בורדר קולי הם כלבים אינטליגנטיים, פעילים וממושמעים. גם הם ידועים ביכולתם ללמוד משימות מורכבות ולספק תמיכה רגשית.

גורמים מקצועיים שניתן לפנות אליהם

אם אתם חווים חרדה ומרגישים צורך לדבר עם גורם מקצועי, ריכזנו עבורכם כמה מספרי טלפון שיכולים לסייע לכם:  

  • קו תמיכה 'נפש אחת'– למי שסובל ממצוקה נפשית עקב המתיחות הביטחונית. אנו מזמינים אתכם לפנות לקו התמיכה 8944* למתמודדים עם פוסט טראומה ובני משפחותיהם.
  • קו הסיוע של ער"ן– קו טלפון חירום ארצי בכל שעות היממה – 1201

לסיכום

כלבי שירות פסיכיאטרי משמשים לסיוע עם פוסט טראומה (PTSD). הם מסייעים בהפחתת סימפטומים, תמיכה וביטחון, שיפור איכות החיים וחזרה לתפקוד יומיומי תקין.
אמן ונזכה לתקופות אופטימיות וטובות יותר, צוות מגה פט אוהב ומחבק כל אחד ואחת מכם💚 

No data was found
דילוג לתוכן