משלוחים מהירים חינם לכל הארץ!

דמנציה אצל כלבים: לא להיבהל, רק להבין

אם הכלב שלך שוכח פתאום את המסלול הקבוע שלו בטיול היומי שלו, או אם הוא לא נהנה מהדברים שעשה פעם, כמו לרדוף אחרי הכדור האהוב עליו או לפגוש בשמחה את השליח בדלת. יכול להיות שהוא סובל מתפקוד קוגניטיבי של כלבים (CCD). שזה בעצם, אלצהיימר של כלבים.

כדי לזהות את תחילתה של ירידה קוגניטיבית מוקדם יותר, חשוב לדעת אילו סימנים אתה צריך לחפש בהתנהגות של הכלב שלך.

7 סימנים של דמנציה אצל כלבים

חוסר הִתמַצְאוּת ואוריינטציה 

אחד הדברים הנפוצים ביותר שאתה עשוי להבחין בו הוא שהכלב המבוגר שלך מאבד את כושר ההתמצאות.
זה קורה לא רק בחוץ, אלא גם כשהוא בסביבה הרגילה והמוכרת שלו.
זה עלול להתבטא בכך שהכלב שלכם בחוץ בחצר האחורית והוא הולך לדלת הלא נכונה. במצב אחר הוא ניגש לצד הלא נכון של הדלת כדי להיכנס בחזרה.

החלק במוח שמעורב בהתמצאות נפגע, ישנם מקרים שהכלב שלך עלול גם לחוות קושי בהתמצאות במרחב. הוא עלול לשוטט מאחורי הספה ואז להבין שהוא לא יודע איפה הוא נמצא או איך לצאת.
בזמן השינה אתה עלול למצוא את הכלב שלך בחלק אחר של הבית, בוהה בקיר במקום להיות מכורבל במיטת הכלב שלו.

הדבר הראשון שאתה צריך לעשות, לקחת את הכלב שלך לבדיקה שגרתית אצל הוטרינר.
יתכן שזו לא בעיה קוגניטיבית, הוטרינר שלכם ירצה לשלול כמה סיבות רפואיות אפשריות אחרות, שיכולות להיות כרוכות בגידול מוחי או סוכרת.

שינויים באינטראקציות עם הסביבה, משפחה וחיות מחמד אחרות או אורחים

חוסר תפקוד קוגניטיבי של כלבים יכול להשפיע על האינטראקציה והקשר של הכלב שלכם עם אנשים ובעלי חיים אחרים.
הכלב שהיה פעם חברותי, מתנהג כעת בעצבנות או אפילו נוהם על חיות או ילדים אחרים. הוא עלול להתנפל ולנשוך את חבריו למשחק שפעם היו אהובים עליו.

חשוב מאד לבדוק את התנהגותו, ייתכן שהוא מתנהג כך כי כואב לו. אולי יש לו דלקת פרקים או מחלה אחרת שגורמת לכאב כשהוא זז או כאשר נוגעים בו.
הוטרינר שלך כנראה יעשה צילומי רנטגן כדי לשלול מצבים אחרים.

במצב של דמנציה תיתכן תופעה של נסיגה של כלבכם מהמשפחה ומהפעילויות האהובות עליו. הם עלולים לא לשים לב מתי פעמון הדלת מצלצל ואפילו להפסיק לנבוח כשבן משפחה אהוב מגיע.
יתכן שהכלב שלכם ישאר אפילו אדיש כאשר אתם מחברים את הרצועה שלו כהכנה לטיול…

שינויים במחזורי שינה/ערות

שינוי בדפוסי השינה הוא אחד התסמינים הספציפיים יותר הקשורים לתפקוד קוגניטיבי. כלבים שבעבר ישנו שנת ישרים עשויים כעת להיות ערים כל הלילה.
אצל כלבים רבים מתהפך הלוח הזמנים הרגיל, כך שפעילויות היום הופכות לפעילויות הלילה שלהם. זה בהחלט עלול להיות מתסכל ומעייף לבעלי חיות מחמד.

אם הכלב שלך פעיל בלילה ואתה רוצה להרדים אותו, מנורת לילה או רעש לבן עשויים לעזור לו. ממש כמו לתינוק. אם זה לא עוזר, התייעץ עם הוטרינר שלך לגבי תרופות שעשויות להקל על החרדה של הכלב שלך. כך ניתן לשקם מחזורי שינה נורמליים.

לכלוך הבית

הטלת שתן או עשיית צרכים בבית היא אחת הדרכים הנפוצות ביותר לזיהוי חוסר תפקוד קוגניטיבי אצל כלבים, במיוחד אם הכלב מחונך ומאולף לצרכים.

מומלץ להיוועץ עם וטרינר ואחרי ביצוע הבדיקות ושלילת זיהום בשלפוחית ​​השתן, בעיות בכליות או סוכרת, בדרך כלל יהיה מדובר בשינוי קוגניטיבי.
אם הכלב שלך עושה צרכים בבית וזה לא בגלל בעיות מעיים שמעידות על חוסר יכולת איפוק, הוא כנראה איבד את ההבנה שהוא צריך לעשות קקי בחוץ.

ירידה ברמות הפעילות

כלבים עם פגיעה בתפקוד קוגניטיבי עלולים להראות ירידה בתגובתיות לאנשים וקולות אשר נמצאים בסביבתם. יכול להיות שהם לא יקפצו או יברכו אתכם לשלום ויתכן אף שלא יגיבו לכשיתבקשו להביא את הצעצוע האהוב עליהם. הם עשויים גם להיות פחות ממוקדים ולהראות תגובה שונה לגירויים.

קושי לאכול ולשתות

יש כלבים שמתקשים לאכול או לשתות או אפילו למצוא את קערות האוכל שלהם. הם עלולים להפיל משהו כשהם אוכלים, גם אם אין להם בעיות ראייה או שמיעה.
תופעה זו בהחלט יכולה להיות מדד אמיתי לכך שהם חווים קושי בתיפקוד הקוגניטיבי.

חזרתיות בתנועות או חסרות מנוח  

למרות שכלבים מבוגרים חווים ירידה נורמלית ברמות הפעילות, הם עלולים לחוות גם תסמינים שנראים כמו אי שקט. הם עשויים להפגין תנועה חוזרת כמו תנועות ראש, טלטול רגליים או צעדים במעגלים.
סוג זה של פעולה קשור יותר לתיפקוד קוגניטיבי או ניוון של המוח. 

טיפול בדמנציה אצל כלבים

כבעלים של כלב מבוגר, אתם צריכים להיות מודעים לשינויים התנהגותיים כאלה ואחרים. אם הבחנתם באחד מהסימנים הללו של דמנציה, שוחחו עליהם בדחיפות עם הוטרינר שלכם.
ישנם טיפולים שיכולים לעזור להקל על הסימפטומים ולשפר את איכות החיים של הכלב. יתכן שימליץ לכם על כלים להתמודדות בבית, כמו להמשיך ללמד אותם טריקים ופקודות חדשות, לשחק משחקים ביחד ולבלות הרבה זמן משותף. 

טיפים לטיפול בדמנציה אצל כלבים

אם הכלב שלך מאובחן עם דמנציה, ישנם כמה דברים שאתה יכול לעשות כדי לעזור לו:

  • שמור על שגרה קבועה– שגרה קבועה יכולה לעזור לכלב להרגיש בטוח.
  • הקפד על תזונה נכונה
  • סביבה מוכרת– השאר את סביבתו של הכלב שלך קבועה ומוכרת ככל האפשר. זה יכול לעזור להפחית את הבלבול והחרדה שלו.
  • הענק לכלב הרבה אהבה ותשומת לב– אפשר להם כלים ומשחקים שישפרו את יכולתם פיזית ויניעו אותם לפעילות גופנית על בסיס קבוע. למשל: משחק בכדור, טיול משותף, ריצה ושחייה. 

תזונה מותאמת לכלבים הסובלים מדמנציה

תזונה בריאה ומאוזנת היא חשובה לכל כלב, אך היא קריטית במיוחד לכלבים עם דמנציה. אוכל מותאם ואיכותי יכול לשמור על בריאותם הכללית של כלבים מבוגרים, כולל תפקוד המוח שלהם.

יש להתאים להם אוכל איכותי לכלבים בכמות שהם צריכים ובהתאם לצורך שלהם. יש המלצות גם על שימוש בתוספי תזונה לשיפור הבריאות. (אפשר למצוא גם בסוגים שונים של חטיפים לכלבים).

רכיבים חשובים לתזונה מותאמת לכלבים עם דמנציה

  • חומצות שומן אומגה 3: חיוניות לתפקוד המוח והן יכולות לעזור בשיפור הזיכרון, הלמידה והריכוז.
  • אנטיאוקסידנטים: עוזרים להגן על תאי המוח מפני נזק. מזונות המכילים רכיב זה כוללים פירות, ירקות, זרעים ואגוזים.
  • ויטמינים ומינרלים: חיוניים לתיפקוד תקין של הגוף כולו, כולל המוח. מזונות המכילים בויטמינים ומינרלים כוללים פירות, ירקות, דגנים מלאים ובשר רזה.

טיפים לתזונה מותאמת לכלבים עם דמנציה

התאמת כמות המזון לכלב שלך: כלבים עם דמנציה עשויים לאבד תיאבון או להפוך לפעילים יותר. חשוב להתאים את כמות המזון לכלב שלך בהתאם לצרכיו.
ארוחות קטנות ותכופות: יכולות לעזור לכלב שלך לעכל את המזון בקלות יותר.
כלי אוכל קלים לשימוש: יכולים לעזור לכלב שלך לאכול בנוחות.
מקום מוכר למזון: זה יכול לעזור לכלב שלך למצוא את המזון שלו בקלות ולא לחפש בכל פעם מקום חדש.

לסיכום

דמנציה אצל כלבים היא תופעה נפוצה למדי שבה נפגעות יכולות קוגניטיביות ותפקודיות. הסימפטומים האופייניים כוללים בלבול, שינויים בהתנהגות ואובדן יכולות שגרתיות כמו יכולת הניווט בסביבה המוכרת.
קיימים גורמי סיכון שונים להתפתחות המצב, כדוגמת זיקנה, גזעים מסוימים, ומצבי בריאות נלווים.
כיום אין טיפול רפואי יעיל למניעת המשך ההידרדרות, אך ניתן לנסות להאט את התקדמות המחלה על ידי אימון מנטלי, תזונה נכונה וסביבה תומכת ועקבית. יש להיוועץ בוטרינר על מנת לאבחן את המצב ולטפל בסימפטומים השונים במידת האפשר.

לכל שאלה בנושא צוות מגה פט ישמח לכם תמיכה והסבר איך ניתן לשמור על בריאות כלבכם תוך שיפור איכות חייו.

No data was found
דילוג לתוכן