משלוחים מהירים חינם לכל הארץ!

הרצת אקווריום: מה זה אומר ולמה זה כל כך חשוב?

אלא אם כן אתם חובבי דגים מושבעים שמקפידים להתעדכן בחדשות גידול דגים ביתי, יש לכם חברים שעוסקים בתחום או שיצא לכם לעבוד מול חנות חיות מקצועית באמת – יכול מאד שהמושג ״הרצת אקווריום״ זה משהו שבכלל עוד לא יצא לכם לשמוע עליו. עם זאת, האפקטים הקטלניים הפוטנציאליים במקרים בהם לא מבצעים הרצת אקווריום הידועים גם בשם סינדרום האקווריום החדש, זה כבר מושג שהוא מוכר ורווח יותר. 

המשמעות של הרצת אקווריום היא ביסוס של מצע בקטריה למה שמכונה הפילטר הביולוגי של האקווריום כדי להסיר רעלנים ופסולת מזיקה שהדגים יוצרים. יש דרכים נכונות ולא נכונות לעשות את הדבר הזה ומספר צעדים שאם ננקוט בהם יאטו את התהליך משמעותית, דבר ממנו אנחנו רוצים להימנע. בגדול ישנם שני צעדים מרכזיים שצריך לעשות ואף אחד לא מצריך שום הכנה מיוחדת ויוצאת דופן. בשלב הראשון הפילטר שלנו יגדל תרבית של בקטריה שתעכל את האמוניה ותהפוך אותה לניטריט (חומר שנחשב רעיל יותר למעשה מהאמוניה במים עם רמת חומציות גבוהה). מכאן הפילטר יפיק בקטריה שתעכל את הניטריט ותהפוך אותו בעצם לכזה שלא מסוגל לעשות נזק משמעותי. 

צריך לזכור תמיד שניטריט הוא גורם מרכזי למדי לאובדן תאבון ולסטרס אצל הדגים באקווריום. על כן, מעבר להרצה חשוב תמיד להקפיד על שינויים מזדמנים שוטפים בהרכב המים כדי לשמור על מצב האקווריום במיטבו. 

כיצד מבצעים הרצת אקווריום?

אז הרצת אקווריום זה משהו שעושים עם כמות קטנה של דגים יחסית וכל מה שצריך זה לתת להם לחיות וליצור את המאזן הנכון. חשוב שלא לבצע את התהליך עם דגי זהב אלא אם כן אתם מתכננים לגדל דגים מהסוג הזה בסופו של דבר.

באיזה דגים כדאי לבחור?

בשביל אקווריום המיועד לקבוצה קטנה של דגים אפשר ללכת על זנים כמו טניכטיס או דגי זברה. לאקווריום קצת גדול יותר וקבוצות דגים יותר משמעותיות אפשר ללכת על זנים כמו ברבוס דובדבני או נמרי. כמובן שניתן להתייעץ איתנו לגבי זנים מומלצים בהתאם לאקווריום שלכם ולהרכב הדגה שאתם מכוונים אליו. 

רכשו בהתחלה מספר קטן של דגים והכירו להם את הבית החדש שלהם. תנו למים לעמוד מספר ימים והקפידו להאכיל את הדגים. שימו לב שאתם מקפידים על כמות מתונה ולא מופרזת של מזון לדגים שיגרום למשקעים ולכלוך במים. אם אתם שואלים את עצמכם מדוע מדובר על תהליך שלא רצוי לעשות עם מספר גדול דגים אז יש לכך שלוש סיבות עיקריות:

–       הרצת אקווריום עם מספר גדול של דגים תגרום לייצור של כמות מופרזת של פסולת. הדבר הזה יגרום לסטרס אצל הדגים וזה משהו שעשוי להביא לתמותה מיותרת ולהגביר משמעותית את הסיכון למחלות מיותרות. 

–       הרצה עם מספר גדול מדי של דגים תגביר את הסיכון לבעיות עם המים בזמן התהליך. 

–       הרצה עם מספר גדול מדי שדגים עלולה לגרום לריח רע שנודף מהמים. 

אחרי כמה ימים שהמים עמדו יש להחליף בכל יומיים בין עשרה לחמישה עשר אחוזים ולאחר מכן יש לגשת לחנות חיות עם דגימה ולבחון את ההרכב. באמצע התהליך אנחנו אמורים לראות כמויות גדולות יחסית של אמוניה עם מעט ניטריט ובסופו כמויות קטנות וזניחות למדי הן של אמוניה והן של ניטריט. אם זה עדיין לא ככה צריך להמשיך בתהליך ויש לזכור שהוא לוקח בין שישה לשמונה שבועות בממוצע. 

ומה אם זה עדיין לא עובד?

יש לבחון את הדברים הבאים:

–       האם ניטרלתם את הכלור? אם לא יכול להיות שהוא זה שהורג את הבקטריה שהמטרה שלה היא להתחיל את התהליך. 

–       האם הקפדתם על תחלופה קבועה של המים בזמן?

–       האם החלפתם כמות גדולה של מים בכל פעם? זה עשוי להוריד את כמות האמוניה הנדרשת לתהליך האיזון מה שיאט את התהליך משמעוית לפעמים. 

–       האם השתמשתם בכימיקלים קוטלי אמוניה? לא כדאי לעשות זאת בכלל. זה אומנם קוטל את האמוניה אבל מאפס את תהליך ההרצה. 

לסיכום

הרצת אקווריום היא צעד חשוב שיש לבצע כדי לבסס מערכת אקולוגית מבוססת. כפי שאתם יכולים לראות התהליך עצמו הוא לא מורכב מדי וזה בהחלט משהו שכל אחד יכול לעשות בעצמו. אנו ממליצים שלא להשתמש בכימיקלים לצורך ההרצה ועדיף תמיד לעשות את זה בשיטה הטבעית והמוכרת. 

כמובן שאתם מוזמנים לעיין כאן באתר ולהיעזר במוצרים שונים כמו מזון, מנטרל כלור וקישוטים שיעזרו בתהליך. מוזמנים גם ליצור קשר לייעוץ מקצועי בכל שלב!

בריכות דגים

משאבות אוויר לאקווריום

דילוג לתוכן