משלוחים מהירים חינם לכל הארץ!

חסימת מעיים אצל כלבים: כל מה שחשוב לדעת

אחד מההרגלים המגונים ביותר של כלבים הוא אכילה של חפצים כאלו ואחרים שהם לא אמורים לאכול ושאינם מסוגלים מן הסתם לעכל. ההרגל הבעייתי הזה עשוי לגרום למצב מסכן חיים ממש של עצם זר שנתקע במעיים או בחלקים אחרים של מערכת העיכול. זה נפוץ אצל כלבים הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב, בעיקר בגלל הסיבה הזו אך גם בשל סיבות אחרות.
במאמר הזה נדבר על תופעת חסימת המעיים אצל הכלבים, מהם הסימנים המקדימים שעשויים להעיד על כך. איך ניתן לאבחן ולטפל וכיצד נוכל למנוע זאת מראש. רגע לפני שנצא לדרך, נזכיר שאתם מוזמנים ליצור איתנו קשר לייעוץ מקצועי בכל נושא ונחדד כי בכל מקרה של חשד, ולו הקל שבקלים לחסימת מעיים, חשוב לגשת באופן מיידי לבדיקה וטרינרית. 

מהי חסימת מעיים אצל כלבים?

חסימת מעיים היא מצב רפואי בו המעיים של הכלב חסומים באופן מלא או חלקי. המונח מרמז אומנם על חסימה של המעיים, אך הוא משמש גם כדי לתאר תופעות של חסימת הקיבה או הושט שהן נפוצות כמעט באותה המידה. 

אפשר לדמות את המצב הזה לסתימה בצנרת בבית. עצם זר מונע מהכלב לצרוך ולעכל את המזון שלו כראוי מחד, ומאידך מקשה עליו להתפנות ולהתרוקן, בין אם באופן מלא ובין אם באופן חלקי. כך או כך הנזק הפוטנציאלי ללא טיפול מהיר למערכת העיכול הוא עצום. במידה ומדובר על חסימה מלאה זהו כבר מצב מסכן חיים ללא טיפול מתאים ומידי. העצם שגורם לחסימה ולא משוחרר למעשה מגביל משמעותית את זרימת הדם בגוף מה שמביא מהר מאד למוות של רקמות פנימיות. סיכונים נוספים ושכיחים למדי הם היווצרות של זיהום בקטריאלי או חור שנוצר במעיים וגורם לדימום פנימי. בקיצור – המצב השכיח הזה הוא מסוכן ביותר. חשוב להיות ערים לשינויים ולהעניק לכלב טיפול מהיר. 

תסמינים אפשריים לחסימת מעיים אצל כלבים

התסמינים האפשריים משתנים כמובן בהתאם לסוג החסימה. במקרים של חסימה חלקית אנו עשויים לראות סימנים קלים יחסית בשלבים הראשונים וזה בהחלט עשוי לבלבל ולגרום לנו לחשוב שמדובר על בעיות גסטרונומיות אחרות וקלות יותר. לכן חשוב לא להילחץ ופשוט להיות ערים לשינויים והחמרה במצב. לא בטוחים? גשו לוטרינר לייעוץ מקצועי. הנה כמה מהסימנים האפשריים במקרים של חסימת מעיים:

  • הקאות, לרוב בתדירות גבוה
  • שלשולים (לרוב במקרים של חסימה חלקית)
  • אובדן תיאבון
  • אי נוחות באזור הבטן
  • נפיחות בבטן
  • חוסר עירנות, נמנום וטשטוש
  • מצב ירוד, דיכאון 
  • התייבשות
  • תת תזונה

הגורמים הנפוצים לחסימת מעיים

כאמור, הגורם הנפוץ ביותר לחסימת מעיים הוא בליעה של עצמים זרים וכלבים נוטים ללעוס ולבלוע דברים בהחלט מוזרים ובלתי צפויים. העצמים הנפוצים ביותר הם צעצועים של ילדים, עצמות, קלחי תירס וסוגים שונים של בגדים (בעיקר גרביים ותחתונים). כשמדובר על עצמים חדים אז הסכנה היא לא רק חסימה אלא גם קרע במעיים ודימום פנימי מסכן חיים. כמו כן עצמים כמו חוטים וחבלים עשויים לגרום לנזק על ידי הכרכות סביב המעיים ואיברים פנימיים אחרים והם מסוכנים ביותר. אמרנו קודם לכן ונזכיר שוב – חושדים במקרה כזה? גשו מיד לוטרינר שלכם לבדיקה.

מעבר לכך חשוב בהחלט לציין גם את הגורמים האפשריים הנוספים לחסימת מעיים:

  • גידולים: גידולים סרטניים ושפירים כאחד עשויים להגיע למימדים כאלו שבסופו של דבר יגרמו לחסימה של המעיים. 
  • התקפלות פנימית של המעיים: מצב רפואי שבו המעיים מתקפלים אל תוך עצמם (בדומה לטלסקופ שנסגר). עצמים זרים וגידולים עשויים לגרום למצב הזה אך גם טפילי מעיים ושינויים קיצוניים ומהירים בתזונה של הכלב. 
  • היצרות של המעי: תופעה שבא המעבר בין הקיבה למעי הדק נעשה צר בצורה מסוכנת. לעיתים זה קורה בעקבות מום מולד אצל הכלב וזה נפוץ אצל כלבים מבוגרים מסיבות שאינן ברורות. 

אבחון

במקרים הקיצוניים חסימת מעיים של מטופלת בזמן עלולה לגרום למוות בתוך יום או יומיים ולכן חשוב לגשת לוטרינר בהקדם. בשלב הראשון הבדיקה היא מקומית וכוללת דיווח וניתוח של התסמינים. במידה ואכן ישנו חשד ברור לחסימת מעיים יערוך הוטרינר בדיקת רנטגן (שונה מעט מזו שלנו בני האדם) כדי להבין בדיוק באיזו חסימה מדובר. במרבית המקרים ילקחו גם דגימות דם ושתן כדי לבחון את ספירת הדם ואת תפקוד האיברים הפנימיים. 

טיפול 

התערבות ניתוחית היא נדרשת בחלק מן המקרים. הוטרינר יבצע חתך מבוקר, ישלוף החוצה את גורם החסימה ויתקן את הרקמות שנפגעו. במקרים אחרים (בעיקר של חסימה במעי הדק ובושט) ניתן לפעמים לשחרר את החסימה באמצעות אנדוסקופיה – צינורית דקה עם מצלמה וכלי שמאפשר לשלוף עצמים קטנים. ישנם בנוסף מקרים בהם החסימה תעבור מעצמה ויידרש טיפול תומך של מתן נוזלים ואנטיביוטיקה למניעת זיהומים.

לסיכום – מדובר בהחלט במצב רפואי מסוכן ונפוץ שחשוב להכיר. אם אתם חושדים חשוב לגשת לוטרינר בהקדם האפשרי. בתקופת ההחלמה חשוב להקפיד על תזונה מסודרת ומותאמת ואתם מוזמנים ליצור איתנו קשר בכל שלב למידע נוסף לגבי מזון רפואי שיעזור לזרז את תהליך ההחלמה.

No data was found
דילוג לתוכן