משלוחים מהירים חינם לכל הארץ!

עקרונות בבחירת מזון לכלבים / ד"ר פז גפטר

האתגרים בבחירת מזון לכלבים

כאשר אתם מגיעים לחנות חיות הינכם מבולבלים מכמות ההיצע העצום של סוגי המזון היבש לכלבים . בכתבה זו נסקור בקצרה את עקרונות הבחירה עבור מזון לכלבים על מנת שיתאים לכלבכם ולתקציב העומד ברשותכם .

ראוי לציין כי מזון או שאריות מזון של בני אדם אינם מכילים את מרכיבי התזונה המלאה לה זקוק כלבכם. במקרים רבים מזון זה אף יכול לגרום לסיבוכים ולנזקים בעיקר בגיל מבוגר. גם אם זה נראה כלכלי או לחילופין הכלב מבקש ממש יפה עדיף להמנע ממתן מזון זה לכלבכם. מחקרים מוכיחים שתוחלת החיים של הכלבים שקיבלו מזון של בני אדם היתה קצרה ב- 35% מתוחלת החיים של כלבים שקיבלו רק מזון שמותאם לכלבים בלבד.

כללי האצבע בבחירת מזון לכלבים

השלב הראשון בבחירת המזון הינו לבחור את החברה ממנה אנו רוצים לרכוש את המזון .העדיפות היא לבחור חברה מוכרת ובעלת מוניטין. הטעות הנפוצה ביותר היא לנסות להבין בעצמכם מהאריזה האם המזון איכותי או לא. חברה בעלת מוניטין משקיעה רבות במחקר ופיתוח, באבטחת איכות המזון ובבקרה על תהליכי הייצור. דא עקא, לא ניתן להסיק זאת מהתבוננות באריזה – מושקעת ככל שתהיה. משכך, הדרך הרצוייה הינה בדיקה בלתי תלויה באינטרנט באתרים אובייקטיבים לגבי החברה, איכותה ומוצריה.

כלל אצבע נוסף הוא לבחור סוג מזון לפי רמת מחיר מסויימת. נדיר למצוא מותג מזון לכלבים זול שיהיה גם בריא ואיכותי. ההבדלים במחיר נובעים בעיקר מאיכות החומרים שמהם מורכב המזון – המקנים לכלב ערך ביולוגי גבוה יותר. כדאי גם לציין שכאשר נותנים לכלב מזון איכותי יותר הכלבים לרוב אינם נדרשים לצרוך כמויות מזון גדולות, עקב עיכול טוב יותר של המזון שהופך לאחר מכן לאנרגיה זמינה. למזון זול יש נטייה להפוך לשומן אשר לא מומלץ לכלבים.

אחרי שבחרנו את החברה יש לבחור את סוג המזון לכלבים בו אנו מעוניינים. בשלב זה יש לקחת בחשבון את משקלו של הכלב, גילו והאם סובל מבעיה בריאותית כל שהיא או רגישות. לעיתים כלבים, (כמו בני אדם) מפתחים רגישות או בעיה רפואית כל שהיא. במצבים אלו, עליהם להמנע ממזונות או רכיבים מסוימים או שדרושים להם תוספי מזון ייעודיים. במידה וכלבכם לא חש בטוב, שניכר שהחיוניות שלו בירידה או שפרוותו לא נראת במיטבה יש להוועץ עם וטרינר. במקרים רבים מסתבר שיש להחליף את סוג המזון ולעיתים אף להחליפו במזונות רפואיים מיוחדים כדי לפתור את הבעיה.

מזון לכלבים לפי גיל או רגישות

כאשר אנו בוחרים מזון לכלבים עלינו להתחשב בשלבי החיים של הכלב :

מזון לגורי כלבים

גור זקוק לכמות יותר גדולה של ויטמינים , פרוטאין ,מינרלים ושומן העוזרים להתפתחותו. מערכת העיכול של גור פועלת בצורה שונה מזו של כלבים בוגרים לכן הם זקוקים למזון המיועד להם או לחילופין מזון המיועד לגורים עד בוגרים . גם לנקבות בהיריון או בשלב הנקה יש לתת מזון מועשר.

מזון דיאטטי

כלבים אשר נוטים להשמנה או כלבים שאינם מוציאים אנרגיה ואורח חיים מאופיין ב'עצלנות' – מומלץ להידרש עבורם למזון דיאטטי. מזונות אלה מופחתים בקלוריות ושומן, עתירים בסיבים אשר מסייעים לעיכול ומסייעים לירידה במשקל ולשמירה על תקינותו לאורך זמן.

מזון לכלב בוגר

כלב בוגר, שגילו אינו עולה על 8 שנים. כלב בוגר (בריא) זקוק למזון שמכיל את כלל המרכיבים הנדרשים לפעילותו: חלבונים, נוגדי חימצון, פחמימות וויטמינים.

מזון לכלב מבוגר

כלב מבוגר, שגילו עולה על 8 שנים. כלבים מבוגרים יהנו יותר ממזון שמתאים לצרכים שלהם ולשינויים שחל בגופם עקב התבגרותם. בריאותו תלויה בהכרח בתזונתו. מזונות אלה מכילים פחות קלוריות, יותר חלבונים, ויטמינים ונוגדי חימצון.

מזון לכלב הסובל מרגישות בקיבה

יש כלבים שסובלים מקיבה רגישה המפתחים בעיות בעיכול, גזים וצואה רכה באופן קיצוני. מזון איכותי ומאוזן המכיל מרכיבים קלים לעיכול יעזור לשיקום מערכת העיכול של כלבכם. במזונות אלה ישנן נוסחאות מיוחדות של נוגדי חימצון. מזונות אלה מכילים גם סיבים שעוזרים לעיכול קל, אורז וביצים. לרוב מזונות אלה מבוססים על דגים, ברווזים וצבאים.

איכויות המזון לכלבים

איכויות המזון לכלבים נחלקות באופן עקרוני לארבעה רמות והן: אולטרה פרמיום, סופר פרמיום, פרמיום, וכן מזון מוזל. הבעיתיות מתחילה שאין בארץ סטנדרט תקין ואין גוף המפקח על רמות אלו.

מזון לכלב – אולטרה פרימיום

אולטרה פרימיום הינה רמת האכלה הגבוהה ביותר. מזון מסוג זה מכיל את המרכיבים האיכותיים ביותר וברוב הפעמים הוא אף ראוי למאכל אדם. דוגמה לסוג מזון ברמה זו היא אינסטיקנט Nature's)Variety Instinct), גו (GO!), נאו (NOW) נטורל באלאנס (Natural Balance) .

מזון לכלב – סופר פרמיום

מזון איכותי ביותר אשר המרכיב הראשון בו הוא בשר. מזונות סופר פרמיום יכילו חלבון ממקור חי ואילו הפחמימות יהיו פחמימות מורכבות כגון אורז ולא תירס או דורה. דוגמא לסוגי מזונות שנחשבים לסופר פרמיום:ריגל (Regal) , יוקנובה (Eukanuba), פרו פלאן (Pro Plan)

מזון לכלב – פרמיום

מזונות פרימיום הינם מזונות שמכילים בשר, בדר"כ לא כמרכיב ראשון. המזון מכיל בדרך כלל קמח עופות או תוצרי לוואי של תעשיית הבשר . מזון ברמת פרמיום מספק בדרך כלל תזונה מלאה לכלב. דוגמא לסוגי מזונות שנחשבים פרמיום: פרמייר , דוג צ'או (Dog Chow), טכניקל (Techni-Cal), נוטרה נאגטס (Nutra Nagets), בונזו גולד.

מזונות זולים

מזונות שנחשבים לכאלו המספקים תזונה בסיסית בלבד ויכולים להכיל אחוזי השומן הגבוהים ועלולים לעיתים קרובות לגרום לקיצור תוחלת החיים של הכלב. מזונות מסוג זה מתאפיינים לרוב בשקי ענק ובמחיר נמוך.

No data was found
דילוג לתוכן