משלוחים מהירים חינם לכל הארץ!

לא רואה ממטר- קטרקט אצל כלבים

הכלב שלכם החל להתבגר, הראייה שלו כבר לא מה שהיתה פעם ואפילו המראה של העין השתנה ונהיה עכור? הכירו, מדובר בקטרקט, בעיה שכיחה לא רק בקרב בעלי חיים, אלא גם בקרב בני האדם.

אז מה זה קטרקט ומה הסיבות? קטרקט יכול להשפיע על הראייה של הכלב ולפעמים אף לגרום לכאב. 

אז מה זה קטרקט בעצם?

בעין בריאה, האור עובר דרך העדשה ומתמקד ברשתית בחלק האחורי של העין. זה מאפשר לכלב שלך לראות. האור יכול לעבור דרך העדשה רק אם היא שקופה. כאשר קיים קטרקט, העדשה הופכת עכורה או אטומה ויכולה לחסום את מעבר האור אל החלק האחורי של העין ולהפריע לראייה.

מה גורם לקטרקט אצל כלבים?

ישנן סיבות רבות לכך שהכלב שלך עלול לפתח קטרקט ולעיתים הקטרקט יכול להתפתח גם ללא כל מחלה אחרת. 

הגורמים השכיחים לבעיה הם:

  • גנטיקה – קטרקט יכול להיות שכיח יותר בגזעים מסוימים. כלומר, יש גזעים  אשר נוטים יותר לפתח אותם במהלך חייהם.
    בדרך כלל הקטרקט יתפתח בשתי העיניים, אך לא בהכרח שזה יקרה בו זמנית.
    יש כמה גזעים רגישים יותר מאחרים ואצלהם הבעיה תהיה תורשתית.
    למשל: לברדור, גולדן רטריבר, שנאוצר מיניאטורי, פודל, בוסטון טרייר, ספרינגר ספנייל.
  • סוכרת – סוכרת היא אחד הגורמים המשניים המובילים לקטרקט נרכש. כלבים אשר חולים בסוכרת, אין להם מספיק אינסולין כדי להוריד את רמת הסוכר בדם. זה גורם לרמות סוכר גבוהות ברקמות הגוף.
    ריכוז גבוה של סוכר בעדשה ובעין מוביל להיווצרות קטרקט.
    לפעמים, עיוורון פתאומי עקב קטרקט הוא התסמין הראשון של סוכרת. סימנים נוספיים לסוכרת הם עלייה בצמא ובמתן שתן, ירידה במשקל, הקאות או תיאבון מופחת.
  • גיל מבוגר – כלבים מבוגרים יכולים לפתח קטרקט כחלק מתהליך ההזדקנות, ללא מצב מקדים או בעיה  גנטית.
  • הצטברות רעלים – דוגמאות לרעלנים העלולים לגרום להיווצרות קטרקט כוללות את התרופה נגד פטריות Ketoconazole ואת התולעת Disophenol.
  • דלקת עיניים – דלקת עיניים עקב טראומה, אובאיטיס וגלאוקומה עלולה לגרום להתפתחות קטרקט. היות שהדלקת משפיעה על העדשה או בגלל היווצרות רדיקלים חופשיים.

סיבות אחרות

לעיתים רחוקות קטרקט יכול להיגרם גם מחוסר איזון תזונתי. זה קורה אצל גורים שמקבלים תחליפי חלב מסוימים עקב תזונה לא מאוזנת ומחסור בחומצות אמינו.
מצבים המשפיעים על בלוטת התריס או גורמים לרמת סידן נמוכה.

אם שמתם לב שהתנהגות הכלב שלכם השתנתה ואתם חוששים שהוא כבר לא רואה טוב כמו פעם, אולי שמתם לב שהעיניים שלו נראות עכורות או לבנות. הדבר הטוב ביותר לעשות הוא להזמין תור לוטרינר, במיוחד אם אתם חושבים שהוא עלול לסבול מכאבים.
ניתן לטפל בקטרקט ולשקם את הראייה של הכלב, אך רק אם הקטרקט נמצא בשלב התפתחות מתאים. 

סימנים מקדימים לקטרקט

האינדיקציה הראשונה לפתח קטרקט, היא מחלות רקע כפי שכבר אמרנו.
למשל רקע של מחלת סוכרת – ייתכן שתבחינו שהוא צמא במיוחד או שיש לו ריבוי שתן.

אם יש רקע של גלאוקומה יהיה ניתן לזהות סימנים של כאבי עיניים. כמו פזילה או אפילו התנהגות של גילוי תוקפנות.

אם הקטרקט אינו משני למצב בריאותי אחר, לא תזהה סימנים עד שהקטרקט יתחיל להיווצר.
התסמינים יהיו תלויים בשאלה אם אחת או שתי העיניים מושפעות. 

סימני קטרקט חלקיים 

אם הכלב שלך מתחיל לפתח קטרקט רק באחת מעיניו, לא סביר שתבחין בשינוי גדול בראייתו מאחר וכלבים נוטים להתמודד טוב מאוד. הם צריכים לראות מספיק כדי לנווט סביב רוב סוגי המכשולים ללא שום בעיה או מעידה.
לכן, סביר מאוד שלא תשימו לב שלכלב שלך יש קטרקט עד שהוא יהיה מתקדם מספיק כדי לגרום לקטרקט לייצר אפקט לבן ומעונן במרכז העין. 

סימני קטרקט בשתי העיניים

אם לכלב שלך מתחילה היווצרות של קטרקט בשתי העיניים, סביר להניח שתבחין בשינויים בראייתו בשלב מוקדם. זה יכול להתחיל בעיוורון לילה או שינוי בהתנהגות, כמו חשש בהליכה בשעות בין הערביים או כשמחשיך. ככל שהקטרקט מתקדם ההתנהלות הופכת למעט מגושמת יותר על ידי מעידה או התקלות בחפצים. ככל שהקטרקט יתפתח כך הוא יהיה בולט יותר והעין תהיה עכורה יותר.

האם הקטרקט כואב?

קטרקט בדרך כלל אינו כואב אבל יש סיכוי לחוש תחושת כאב בשל מחלה או הגורם הכרוני שהביא לתופעת הקטרקט עצמו. תופעות כמו טראומה, אובאיטיס או גלאוקומה.
עם זאת, לפעמים כאשר קטרקט מתקדם הוא עלול לגרום לעדשת העין להיפגע ולהוביל לדלקת או לגלאוקומה ואף לגרום לנזקים בעדשה. למרבה הצער, יש פחות אפשרויות טיפול כאשר קטרקט מתקדם וגורם לכאב עיניים משני.

האם ניתן לחיות עם קטרקט?

לא כל סוגי הקטרקט מתפתחים באותו קצב. לכן, לא כל קטרקט יהפוך לכואב.
כשהבעיה לא מתפתחת ומחמירה סביר להניח שגם הכאב לא יתפתח ורק יגרום להפרעת יכולת הראייה שלו. 

אם לכלב שלכם יש קטרקט בשתי העיניים, סביר להניח שזה ישפיע על הראייה שלו.
אם המצב יתדרדר, הם עלולים להתעוור לחלוטין, דבר שבוודאי יפגע באיכות החיים שלו.
למרות שגם במצבים אלו ישנם מקרים שהכלבים יתגברו על מכשול העיוורון וימשיכו לחיות ככלבים מאושרים אשר מסתגלים לאובדן ראייה הדרגתי.

למרבה הצער, אם הקטרקט של הכלב שלך גורם לגלאוקומה, דלקת או צניחת עדשה זה עלול לגרום לכלב שלכם לכאבים וסבל קשים. ניתוח קטרקט הוא רק לעתים נדירות אופציה אפשרית שמומלץ לדון עליה עם הווטרינר שלכם. לעתים קרובות יש צורך בצעד קיצוני כמו ניתוח להסרת העין.

טיפול בבעיה 

אפשרויות הטיפול הזמינות בקטרקט יהיו תלויות בשלב מתפתח למדיי. מבחינת קלות הטיפול ואחוזי ההצלחה, ככל שהקטרקט מטופל מוקדם יותר כך הנזק יהיה מבוקר יותר. חשוב להיוועץ עם וטרינרים אשר מתמחים בבעיות עיניים. 

כדי שהטיפול בקטרקט יצליח, יש לדאוג לייצב קודם כל את המצב הבריאותי. למשל לאזן ולטפל בבעיית  הסוכרת. לאחר ניתוח קטרקט, יש להמשיך להקפיד על טיפול של טיפות עיניים שחשוב לטובת ההחלמה.

יש לטפל בבעיית הקטרקט במהרה! הזנחה וחוסר טיפול בבעיה, יגרמו להתדרדרות מהירה ואפילו לאובדן הראייה.

לסיכום 

חשוב לשים לב לכל שינוי בהתנהגות שעלולה להעיד על שינויים בבריאות או בראייה של כלבכם.
אם שמתם לב לאחד הסימנים המקדימים כפי שציינו במאמר זה, אנחנו ממליצים לכם למהר ולפנות לוטרינר אשר יבדוק את העיניים של הכלב שלכם. אתם כבעליו אחראים לדאוג לרמת איכות חיים מצוינת, עם או בלי קטרקט.

צוות מגה פט ישמח לתת לכם מענה ותמיכה בכל הנוגע לבריאות כלבכם. מאחלים לכם ולכלבכם אריכות חיים והרבה בריאות.

No data was found
דילוג לתוכן