משלוחים מהירים חינם לכל הארץ!

תוחלת חיים של תוכים וציפורים- המדריך המלא

תוכים וציפורים אחרות יכולים לחיות 10 עד 50 שנים או יותר, בהתאם לסוג ולתנאים שבהם הם חיים. תוכים מהווים קבוצה של ציפורים הכוללת למעלה מ-300 מינים שונים. הם משתנים בגודלם מציפורים קטנות שיכולות להתאים בכף היד שלך לציפורים גדולות בגודל של חתול. תוחלת החיים שלהן משתנה באותה מידה.

בעלים פוטנציאליים צריכים להיות מודעים לאריכות החיים של הציפור שלהם כדי שיוכלו להיות מוכנים לספק להם טיפול נאות כל עוד הם חיים.

תוחלת חיים ממוצעת של תוכים

תוכים הם בהחלט המיוחדים ביותר בקרב ציפורי הנוי והמחמד. וזאת מכיוון שלמינים רבים יש פוטנציאל גדול וממשי לחיות לצידך במשך כל חייך. אולי תופתעו לגלות שלעתים קרובות הם גם חיים יותר מבעליהם. 

תוכים חיים בדרך כלל יותר זמן בשבי מאשר בטבע. וזאת מכיוון שהם נוטים פחות להיתקל בטורפים מסוכנים ומיני מחלות בזמן שהם חיים בבית. עם זאת, זה לא אומר שהם פטורים ממחלות וקיצור תוחלת חיים גם בבית. הסיכון פשוט נמוך בהרבה.

משפחת תוכים גדולה ומורחבת

משפחת התוכיים היא מהגדולות ומגוונת, היא משלבת יותר מ300 מיני ציפורים שונות. ביניהם יש נציגים גדולים, כמו מקאו, שהוא מהגדולים שיכול להגיע לגודל של עד 100 ס"מ אורך ותוכים קטנים לא יותר מ10 ס"מ. כבר לפני אלפיים שנה התוכים היו ידועים בשל היכולת האינטלקטואלית הגבוהה שלהם ואף את יכולת הדיבור שלהם.

ככלל, ככל שהציפור גדולה יותר, כך תוחלת החיים הצפויה ארוכה יותר. להלן מספר תוחלות חיים משוערת של תוכים מצויים וציפורי מחמד אחרות. אלה, כמובן מבוססים על ציפורים בריאות המוחזקת בתנאים אידיאליים. חלקן יחיו זמן רב יותר מהגילאים הרשומים.

להלן רשימה של מספר סוגי תוכים ואורך החיים שלהם

1. תוכים אפורים אפריקאים (ג'אקו)

תוכים אפורים אפריקאים, הידועים ביכולתם המדהימה לחקות דיבור אנושי, הם בין מיני התוכים הארוכים ביותר. ציפורים מלכותיות אלה כבשו את לבם של חובבי ציפורים ברחבי העולם עם האינטליגנציה ואריכות החיים שלהן. בממוצע, לאפור אפריקאי תוחלת חיים של 40 עד 60 שנים בשבי, אך ידוע שחלקם חיים גם בשנות ה-70 ואפילו ה-80 לחייהם.

חשוב לציין כי אפור אפריקאי דורש טיפול ותשומת לב מיוחדים. בעלים פוטנציאליים צריכים להיות מודעים למחויבות והאחריות הכרוכות בבעלות על הציפורים המפוארות הללו. מתן תזונה מאוזנת, טיפול וטרינרי קבוע וגירוי נפשי חיוניים לחייהם הארוכים והבריאים.

תוכי אפור אפריקני (ג'אקו)

2. תוכי אמזונס

Amazon Parrots, הידועים בצבעיהם התוססים ובאישיותם הכריזמטית, צברו גם הם מוניטין בזכות תוחלת החיים המרשימה שלהם. ציפורים יפהפיות אלה, יליד האזורים הטרופיים של מרכז ודרום אמריקה, ידועים כמי שחיים חיים ארוכים במיוחד בשבי. בממוצע, תוכי אמזון יכולים לחיות בין 50 ל-70 שנה, כאשר אנשים מסוימים מגיעים לגיל המדהים של 80 או אפילו 90 שנים.

הקשר בין אמזון פרוס לבעליהם משחק תפקיד משמעותי בתוחלת החיים הארוכה שלהם. ציפורים אלה יוצרות התקשרויות חזקות ונהנות מחברות. סביבה אוהבת ואכפתית, לצד טיפול וטרינרי קבוע, יכולה להבטיח להם חיים ארוכים ומאושרים.

תוכי אמזונס

3. תוכי קאיק – מה סוד החיים הארוכים שלהם?

תוכי קיאק, הידוע גם כקאקאפו, הם זן נדיר ומרתק שמקורו בניו זילנד. התוכים חסרי המעוף הללו משכו את תשומת לבם של מדענים וחובבי ציפורים כאחד. לא רק בזכות המראה הייחודי שלהם אלא גם בזכות חייהם הארוכים להדהים. עם תוחלת חיים ממוצעת של כ 60 שנה יש גם בשנות ה-90 לחייהם, אורך החיים של תוכי קיאק הוא נושא מעורר עניין.

ההתנהגות החברתית של תוכי קיאק תורמת לחייהם הארוכים. הם ידועים בקשר החזק שלהם עם בני זוגם ובטקסי ההזדווגות המורכבים שלהם. אינטראקציות חברתיות אלו מספקות גירוי נפשי וחוויתי, החיוניים לרווחתם ולאריכות החיים הכוללת.

4. קנריות

הקנריות ידועות בזכות המנגינות היפות והשירים הקסומים שלהן. הציפורים הקטנות והתוססות הללו מבויתות במשך מאות שנים, בעיקר בגלל היכולות הקוליות המענגות שלהן. אבל האם ליכולת המוזיקלית שלהם יש מתאם עם תוחלת החיים שלהם? אמנם השיר של הקנריות הוא בהחלט תענוג להאזנה, אבל זה לא בהכרח מעיד על אורך החיים שלהן.

תוחלת החיים של קנריות נעה בדרך כלל בין 10 ל-15 שנים, אם כי חלקן יכולות לחיות עד 20 שנה עם טיפול נאות. למרות שהשירים שלהם אולי שובי לב, הם לא בהכרח אינדיקציה לתוחלת חיים ארוכה יותר. היכולת לשיר מושפעת בעיקר מהגנטיקה ומהאינסטינקט הטבעי של המין לתקשורת והתנהגות טריטוריאלית.

ציפור קנרית

5. תוכי קוקטייל

תוכי קוקטייל, ילידי אוסטרליה, הם חיות מחמד אהובות הידועים באופיים הידידותי והחברותי. אם אתם שוקלים להוסיף קוקטייל למשפחה שלכם, חשוב להבין את תוחלת החיים הממוצעת שלהם וכיצד להבטיח שיחיו חיים ארוכים ובריאים.

תוחלת חיים ממוצעת:
לקוקטיילים תוחלת חיים ארוכה יחסית לשאר מיני תוכים. בממוצע, הם יכולים לחיות בין 15 ל-20 שנים, כאשר חלק מהאנשים מגיעים לגילאים מבוגרים אף יותר. אריכות ימים זו הופכת אותם למחויבות ארוכת טווח, הדורשת טיפול ותשומת לב מסור לאורך כל חייהם.

גורמים המשפיעים על תוחלת החיים:
בעוד שהגנטיקה משחקת תפקיד בקביעת תוחלת החיים של הקוקטייל, מספר גורמים יכולים להשפיע על בריאותו הכללית ועל אריכות החיים. לתזונה תפקיד מכריע, כאשר תזונה מאוזנת ומזינה חיונית לרווחתם. אספקת מגוון פירות טריים, ירקות וכדורים איכותיים יסייעו להבטיח שהם יקבלו את החומרים המזינים הדרושים.

בדיקות וטרינריות סדירות הן חיוניות לניטור בריאותם ולאיתור בעיות פוטנציאליות בשלב מוקדם. קוקטיילים ידועים בהסתרת סימני מחלה, לכן חשוב להיות ערניים ולפנות לייעוץ מקצועי אם אתה מבחין בשינויים כלשהם בהתנהגות, בתיאבון או במראה הפיזי שלהם.

תוכי קוקטייל

6. תוכי קקדו 

קקדו הם יצורים מרתקים הידועים בסמלים המרשימים שלהם ובאישיותם המשובבת. אבל מה לגבי תוחלת החיים שלהם? האם הציפורים המלכותיות הללו עומדות במוניטין שלהן בכל הנוגע לאריכות ימים? התשובה היא בהחלט כן! קקדו ידוע בתוחלת החיים המרשימה שלהם, לרוב עולה על 50 שנה ואף מגיעה עד 80 שנים במקרים מסוימים.

קקדו הם יצורים חברתיים מאוד ומשגשגים בסביבה אוהבת וקשובה. הם יוצרים קשרים חזקים עם המטפלים האנושיים שלהם ודורשים אינטראקציה חברתית קבועה כדי לשמור על רווחתם הרגשית. הזנחה או בידוד יכולים להוביל לבעיות התנהגותיות ואף להשפיע על תוחלת חייהם.

תוכי קקדו

7. יונים

חיים  20 שנה או יותר (בטבע זה רק בערך חצי שנה עד שנה).

8. תוכי אקלקטוס

התוכים המהממים האלה ידועים בפלצות התוסס שלהם ובדימורפיזם המיני הייחודי שלהם. עם טיפול ותזונה נאותים, Eclectus Parrots יכול לחיות עד 30 עד 40 שנה. אורך החיים שלהם מיוחס לתזונה המיוחדת שלהם, הכוללת מגוון פירות, ירקות ומנה קטנה של כדורים איכותיים.

9. תוכי מקאו

התוכים המלכותיים והאיקוניים הללו ידועים בצבעיהם התוססים ובגודלם המרשים. לתוכים אלה יש את תוחלת החיים הארוכה ביותר בקרב מיני תוכים, לעתים קרובות חיים הרבה בשנות ה-60 לחייהם ואף מעבר לכך. עם טיפול, תזונה והעשרה נאותים, ידוע שחלק מהמקאוים מגיעים לגיל מדהים של 80 שנה ומעלה.

10. ציפורי לורי

ידועים בפלצותיהם הבהירות והיפות, לורי הם תוכים קטנים יותר שאורך החיים שלהם נע בין 15 ל-30 שנה. לציפורים אלו יש צרכים תזונתיים ייחודיים, הדורשים תזונה מיוחדת המורכבת מצוף, אבקה, פירות וחרקים מזדמנים. מתן תזונה מאוזנת ומתאימה להם חיוני לאריכות חייהם.

חשוב לציין שאמנם מדובר בתוחלת חיים כללית לכל מין, אך טיפול אינדיבידואלי, גנטיקה וגורמים סביבתיים יכולים להשפיע גם על תוחלת החיים של תוכים. תזונה נכונה, טיפול וטרינרי קבוע, גירוי נפשי ואינטראקציה חברתית חיוניים לקידום חיים ארוכים ובריאים עבור ציפורים יוצאות דופן אלה.

11. חוחיות

חיות בדרך כלל 5 עד 9 שנים אבל זה יכול להיות יותר.

גורמים המשפיעים על תוחלת חיים של תוכים וציפורים

הגורמים השכיחים ביותר המשפיעים על חיי התוכי הם התזונה שלהם, טיפול ומעקב וטרינרי ובריאות הנפש.

  • תנאים סביבתיים – התוכי שלכם ישגשג ויאריך חיים אם תספקו לו את התנאים האולטימיטייבים. כגון: איזור מחיה מוגדר, נוח ונקי עם הרבה מקום לטפס ולפרוש את הכנפיים. חשיפה להרבה אור שמש טבעי או תאורה באופן מלא (טבעי ולא אור מלאכותי בלבד). שכן, זה יאפשר להם לעבד טוב יותר חומרים מזינים וליצור מחזור יום/לילה אשר יתרום מאד לרווחתם הנפשית.
  • חברה– רוב הציפורים הם טיפוסים חברתיים מאד. ולכן, רצוי מאד למקם ציפורים מסוימות עם ציפורים אחרות מכיוון שהן חיות במין להקה. ולא, בני אדם אינם יכולים לתפוס את מקומה של ציפור אחרת. לא משנה כמה ינסו ויעשו קולות של תוכי…
  • אם אתם מתחדשים בציפור כחיית מחמד, חשוב להקפיד לבחור אחת ממגדל אמין ומקצועי. מגדל שכזה אמור לספק לך מידע בריאותי הגנטיקה והורי הציפור, כל אלו יהוו פרמטר חשוב לאריכות ימים. 
  • עבור ציפורים שחיות זמן רב יותר, חלק מהבעלים צריכים להכין תוכנית למי להוריש את הציפור בנסיבות שהציפור מאריכה ימים יותר מהבעלים.
  • תזונה מתאימה – מתן תזונה מתאימה לציפור שלכם, בהחלט תעזור לשמור על בריאותה ויכולה גם למנוע מחלות. תזונה טובה  היטב כוללת כדורים, דגנים, זרעים, אגוזים ופירות וירקות טריים. איזון של ויטמינים, חלבון, שומנים ומינרלים (כגון סידן ממקורות כמו קליפות ביצה מבושלות) הוא קריטי בשמירה על בריאות הציפור ואריכות ימים.

להתאים לציפור שלכם דיאטה שמורכבת בעיקר מזרעים ואגוזים (שציפורים אוהבות) זה אחד הדברים הגרועים ביותר שאתה יכול לעשות. אלה מכילים רמות גבוהות של שומן ומעט מאוד חומרים מזינים.

לסיכום

ניתן לומר שתוחלת החיים של תוכים וסוגי ציפורים שונות יכולה להיות מאוד מגוונת והיות תלויה במספר גורמים. כמו סוג הציפור, המזון שהן אוכלות, המזג אוויר באיזור בו הן חיות, ועוד. לאחר שמצאת חיית מחמד בעלת כנף, אתם כבעלים הם האחראיים על חייו ועל בריאותו. 
מוזמנים ליצור איתנו קשר ונשמח להתאים אוכל איכותי לתוכים, כלוב לתוכי וכן צעצועים המתאימים לתוכי שלכם ויתרמו לאיכות ולאריכות ימיו.

חטיפים ותוספי מזון

דילוג לתוכן