משלוחים מהירים חינם לכל הארץ!

הסימנים והתסמינים של מחלת אדיסון אצל כלבים

מחלה זו היא מחלה די נדירה בכלבים וחתולים ומופיעה בעיקר בקרב כלבים בוגרים.
סימנים קליניים מובהקים של מחלת האדיסון תלויים במשך המחלה בה נהרסת הבלוטה.
ככל שמתגבר ההרס של הבלוטה כך נפגע הייצור של ההורמונים ויופיעו תסמינים של: חולשה, דיכאון, התייבשות, ירידה בלחץ דם, הקאות, שלשולים וירידה במשקל.

מהי מחלת אדיסון אצל כלבים?

מחלת אדיסון הידועה גם בשם Hypoadrenocorticism – היא הפרעה הורמונלית אשר מופיעה לרוב אצל כלבים צעירים עד גיל העמידה. כלבים עם מחלת אדיסון אינם מסוגלים לייצר כמות נאותה של קורטיזול, דבר שמשפיע על יכולתם להגיב כראוי ללחץ.
המחלה גורמת לחוסר תפקוד של מערכות איברים מרובות. היא עלולה גם להפריע ליכולת איזון וויסות אלקטרוליטים ומינרלים חשובים במיוחד למשל נתרן ואשלגן.

בעקבות המחלה, הגוף לא מייצר כמות מספקת של קורטיזול ואלדוסטרון וכתוצאה מכך ישנה השפעה על פעילותם הרגילה של הגוף והמערכות שלו.

סימפטומים של המחלה

עשויים להופיע סימפטומים כגון:
עייפות קיצונית
אי סדר בלחץ הדם
עיוותים במאזן המים והאלקטרוליטים של הגוף
במקרים קשים יותר יתכן ויתפתחו מצבים חמורים כמו אי יכולת להתמצאות ואפילו כשירות.

טיפול רפואי נכון, גילוי וטיפול בבעיה בשלב מוקדם יעזור להתמודד עם המחלה ולשפר את איכות החיים.
טיפול עשוי לכלול תרופות שמטפלות בהפרעות הורמונאליות ובמצבים קריטיים ייתכן וידרש טיפול גם באמצעות חיסונים והתערבות רפואית.

התסמינים של מחלת אדיסון עשויים לכלול:

  • הֲקָאָה
  • שִׁלשׁוּל
  • תיאבון מופחת
  • ירידה במשקל
  • ירידה בקצב הלב
  • הפרעות קצב
  • נזק לכליות
  • לחץ דם נמוך
  • התייבשות

במקרים רבים הסימנים של מחלת אדיסון יכולים להיות כלליים מאד כמו עייפות, הקאות, שלשולים, ירידה בתיאבון ואפילו ירידה במשקל כך שלעיתים קשה יותר לעלות ולאבחן את המחלה.

כלבים עם מחלת אדיסון עלולים לחוות ירידה בקצב הלב וכן הפרעות בקצב הלב. מה שגורם לזרימת דם לקויה ולנזק לכליות בשל רמות מאד גבוהות של אשלגן והצטברותו בגוף הכלב.
לכלבים רבים עם מחלת אדיסון חריפה יש גם לחץ דם נמוך ויש להם נטיה וסכנה להתייבשות.

תסמיני המחלה נגרמים בשל ירידה בייצור של מינרלוקורטיקואידים וגלוקוקורטיקואידים. בנוסף מתרחשת ירידה בייצור של גלוקוז ורגישות מוגברת לאינסולין וכתוצאה מכך רמת סוכר נמוכה בדם.
מדובר במחלה אוטואימונית וירידה בייצור ACTH על ידי בלוטת יותרת המוח.

סיבות וגורמים למחלה

  • מחלת כשל חיסוני
  • ירידה בתפקוד בלוטת יותרת המוח
  • נטייה של הגזע

הביטוי השכיח  של המחלה בקרב הכלבים היא הפרעה אוטואימונית שגורמת להרס וניוון של כל שלוש השכבות של קליפת האדרנל.
המחלה לרוב תופיע בקרב כלבים בעלי נטיית גזע כגון:
פודלים סטנדרטיים, דנים גדולים, טרייר ווסט היילנד לבן, כלבי מים פורטוגזיים, קולי מזוקן ועוד כמה גזעים.

גילוי ואבחון המחלה 

המחלה מאובחנת באמצעות בדיקת דם, על פי שינויים ספציפיים בכימיה למשל: אשלגן גבוה, נתרן נמוך, סימנים של תפקוד לקוי של הכליות, רמת גלוקוז נמוכה בדם, היעדר לויקוגרמת לחץ (CBC) ואנמיה.

אם יש חשד לאדיסון, לרוב הוטרינר ימליץ לבדוק את רמת הקורטיזול. אם התוצאות מצביעות על אדיסון, הווטרינר עשוי להציע אבחנה נוספת באמצעות בדיקת גירוי ACTH.

טיפול

לאחר איבחון מחלת האדיסון, רוב הכלבים זוכים להיות מטופלים בהצלחה.
הוטרינר יתחיל בטיפול בנוזלים יחד עם תרופות משלימות. לאחר מכן יבצע בדיקה ואבחון בבחינת תוצאות בדיקות הדם וטיפול ראשוני בסטרואידים.
במקרים חמורים, ישנו  מינרלוקורטיקואידים כדי לעזור לחולים עם אשלגן גבוה במיוחד או נמוך בנתרן כדי להקל על ההשפעות המשניות. גם תיפקוד הכליות הכולל, אלקטרוליטים וגלוקוז בדם מנוטרים מקרוב כדי להבטיח תגובה מתאימה לטיפול.

לטיפול ארוך טווח במחלת אדיסון, הווטרינר שלך עשוי לרשום תוסף מינרלוקורטיקואידים בצורה של זריקה . זריקה זו ניתנת בערך כל שלושה עד ארבעה שבועות בהתבסס על תגובת הכלב.
הווטרינר ירצה לבחון  את האלקטרוליטים של הכלב במהלך ההזרקה השנייה, כדי להעריך את התגובה לטיפול ולקבוע את טווח הזמן הטוב ביותר לזריקות עתידיות.

בנוסף לזריקה, ככל הנראה הכלב שלך יזדקק למתן יומי של סטרואיד בשם פרדניזון.

תזונה מומלצת

כלבים הסובלים ממחלת אדיסון זקוקים לתזונה מיוחדת שתסייע להם להתמודד עם המחלה ולשמור על בריאותם. הקפידו על אוכל לכלבים איכותי, הנה כמה טיפים לתזונה מומלצת:

  • חלבון חיוני לתחזוקה ובניית רקמות. כלבים הסובלים ממחלת אדיסון נוטים לאבד מסת שריר, ולכן חשוב לספק להם מזון עשיר בחלבון. חפשו מזון המכיל לפחות 25% חלבון.
  • פחמימות מתפרקות לגלוקוז, שיכול להוביל לירידה ברמות הסוכר בדם אצל כלבים הסובלים ממחלת אדיסון. בחרו מזון המכיל פחות מ-30% פחמימות.
  • נתרן חיוני לשמירה על איזון נוזלים אצל כלבים. כלבים הסובלים ממחלת אדיסון נוטים לאבד נתרן, ולכן חשוב לספק להם מזון המכיל נתרן נוסף. חפשו מזון המכיל לפחות 0.5% נתרן.

לסיכום

אנחנו רוצים להרגיע ולהגיד שמחלת אדיסון אינה מדבקת לבני אדם או לחיות מחמד אחרות. אך לצערנו גם לא ניתן למנוע אותה או להימנע ממנה מראש.
אנחנו מאחלים לכלב שלכם בריאות ואריכות ימים, זה הכי חשוב …

צוות מגה פט ישמח לעמוד לשרותכם, אם בנושא טיפול במחלה או לתמיכה וחיזוק בתקופה לא פשוטה אם כלבכם לא חש בטוב.

No data was found
דילוג לתוכן