משלוחים מהירים חינם לכל הארץ!

זיכרון של חתול- האם חתולים זוכרים אנשים

כולם מדברים על זיכרון של פילים, אף אחד לא מזכיר את העובדה שלחתולים יש למעשה זיכרון מדהים! הם יכולים לזכור פנים של אדם אפילו 10 שנים! גורי חתלתולים למשל מתחברים לבעליהם ורואים בהם כהורים לכל דבר. אז אם תהיתם, כן, החתול שלכם זוכר ומתגעגע אליכם כשאתם נעדרים לכמה שבועות. הם אפילו נכנסים לדיכאון ומתאבלים לחלוטין כאשר הבעלים שלהם נוטש אותם או יוצא  מחייהם.

לחתולים יש גם זיכרון אסוציאטיבי – רגשי – הם ממש טובים בקישור חוויות חיוביות ושליליות לאנשים ולמקומות. וכמובן, אם החתולים שלכם הם גם לא מבוייתים ממש לאחר מעבר דירה, הם עלולים לחזור ולהופיע בביתם הישן. אפילו  לפעמים אלפי קילומטרים משם, מפגינים את החוזק של כישורי הזיכרון שלהם הקשורים למקום! 

זיכרון של חתול לטווח קצר

לחתולים, בדיוק כמו לבני אדם, יש גם זיכרונות לטווח ארוך וגם לטווח קצר. חתולים משתמשים בעיקר בזיכרונות קצרי הטווח שלהם כדי לפתור בעיות ולצלוח אתגרים, לעתים קרובות מצבים הכרוכים בהשגת גישה למזון.

כל מי שאי פעם היה בסביבה של חתול יכול לומר לך שליצורים האלה יש יכולות רציניות בכל הנוגע לאחיזה של מזון חתולים כביכול סגור היטב – זיכרון חתולים לטווח קצר הוא מכונה די חזקה לפתרון בעיות.

חתולים גם משתמשים בזיכרון הקצר שלהם כדי להיזכר היכן הם מצאו לאחרונה טרף והיכן ומתי מופיעה לרוב קערת האוכל שלהם. זיכרון לטווח קצר של חתולים מקודד ונזכר באירועים שחוו ומידע שנלמד במהלך 16 השעות האחרונות. לאחר מכן משתמשים בנתונים אלה כדי לפתור בעיות ולעמוד באתגרים.

זיכרון של חתול לטווח ארוך

זיכרון לטווח ארוך של חתולים מופעל לעתים קרובות כשזה מגיע לזכור ולזהות אנשים וחוויות. זהו זיכרון לטווח ארוך שאחראי לכך שחתול מזהה חבר או אדם אהוב שחוזר לאחר תקופה ארוכה של פרידה. זה גם מה שעומד מאחורי הנטייה שיש לחתולים מסוימים להימנע מסוגים מסוימים של אנשים או להגיב באופן שלילי לסביבות מסוימות. זו גם הסיבה לכך שחתולים מסוימים מגיבים לרעשים או ריחות מסוימים על ידי יצירת לחץ קיצוני.

זיכרון לטווח ארוך של חתולים מקשר בין אנשים, צלילים וסביבות לחוויות חיוביות ושליליות. חתולים נוטים יותר לזכור אנשים שהם מקשרים עם חוויות נעימות כמו האכלה וליטוף. זיכרונות ארוכי טווח יכולים להישאר פעילים לנצח. זה כרוך בסוגי הזיכרונות שאנו יכולים לכוון באופן פעיל את המוח שלנו להיזכר בהם.

האם חתולים זוכרים חתולים אחרים?

כן. חתולים יוצרים קשר חזק עם חיות מחמד ביתיות אחרות, כגון כלבים וחתולים אחרים. אם חתול מת או מוחזר לביתו, זה די נפוץ שהחתול הנותר יהיה בדיכאון, מסוגר ועצוב בגלל אבל הקשור לאובדן פתאומי של חבר קרוב. אנחנו גם יודעים שחתלתולים מחליפים ריחות כל הזמן תוך כדי הנקה ומשחק. הריח הוא האופן שבו חתולים  מסמנים ומזהים בני משפחה.

חתלתולים שגדלים יחד בהחלט  מסוגלים להבחין אחד בשני לפי הריח במשך זמן מה לאחר הפרידה. לחתולים יש כנראה זיכרונות חזקים ולאורך זמן של בעלי חיים אחרים שהם יוצרים איתם קשר עמוק לאורך זמן.

דמנציה אצל חתולים, האם לחתולים יש בעיות זיכרון?

כן, חתולים עלולים לסבול מבעיות זיכרון עקב מחלה או גיל. חתולים שיש להם גידולי מוח מראים לעתים קרובות סימנים של ירידה קוגניטיבית. מחלות כמו יתר בלוטת התריס עלולות לגרום לתסמינים הדומים לאלה הקשורים לדמנציה חתולית. חתולים שמתעוורים או מתקשים בשמיעה מתחילים לעתים קרובות להפגין התנהגויות הנראות לרוב אצל חתולים הסובלים מקשיים קוגניטיביים.

יש בהחלט מספר נכבד של חתולים שפשוט מתחילים לחוות בעיות קוגניטיביות ככל שהם מזדקנים. דמנציה חתולית מתרחשת בתדירות גבוהה יחסית בחתולים מעל גיל 10 . בערך 1 מכל 3 חתולים יפגינו לפחות סימפטום אחד נפוץ הקשור לדמנציה עד גיל 14. לפחות ל-50 אחוז מהחתולים מעל גיל 15 יש תסמינים הקשורים לירידה קוגניטיבית.

מה גורם לדמנציה אצל חתולים

אף אחד לא יודע מה גורם לדמנציה אצל חתולים, למרות שיש השערה כלשהי למרכיב תורשתי. מה שהוטרינרים כן יודעים הוא שדמנציה של חתולים היא מחלה שבה המוח החתולי מתנוון בהדרגה. כתוצאה מכך התפתחות של סימפטום אחד או יותר הקשורים לירידה קוגניטיבית.

עם זאת, בעיות זיכרון אצל חתולים אינן באות לידי ביטוי באופנים שהן מתבטאות בבני אדם. במקום לשכוח היכן נמצאים מפתחות המכונית, חתולים הסובלים מדמנציה וצורות אחרות של ירידה קוגניטיבית נוטים להיות מבולבלים בקלות ולהפגין שינויים התנהגותיים רציניים. חלקם מתחילים ללקק את עצמם יתר על המידה, הולכים לשירותים במקומות לא מתאימים ומסרבים לעסוק בפעילויות האהובות עליהם. אחרים מתחילים לישון במהלך היום, נשארים ערים כל הלילה. סירוב לאכול וקוליות מוגזמת הם תסמינים נפוצים נוספים.

האם יש משהו שאני יכול לעשות כדי להגן על הזיכרון של החתול שלי?

מזון טוב לחתולים, הרבה פעילות גופנית וטונות של גירוי נפשי הם המפתחות לבריאות חתולית מצוינת, כולל תפקוד קוגניטיבי טוב לטווח ארוך. קיים מגוון רחב של צעצועים לחתולים שבהחלט יסייעו בכך. חידות מזון ומשחקי הרחה מעודדים חתולים להשתמש בסקרנותם כדי לפתור בעיות ואתגרים בדרך מהנה ונפלאה לשמירה על חדות מוחו של החתול. חידות מזון, משחקים ושפע של אינטראקציה בין חתולים לאדם הם קריטיים בכל הנוגע למניעת ירידה של הקוגניטיביות בקרב חתולים.

ישנם גם תוספי מזון שעשויים להפחית את הסיכון של חיית המחמד שלך לחוות ירידה קוגניטיבית. ישנן עדויות לכך שחתולים הסובלים מאובדן זיכרון מרוויחים מתוספת של ויטמינים E ו-C, סלניום, בטא-קרוטן וקרניטין. ישנם  וטרינרים המציעים גם חומצות שומן אומגה 3  שבהחלט יכולות להועיל.

כמובן שאסור לתת לחתולים ויטמינים או תוספי מזון אנושיים, יש להיוועץ עם הוטרינר שלכם במידת הצורך.

קריאה נוספת

בית לחתול

דילוג לתוכן