משלוחים מהירים חינם לכל הארץ!

כלבת חתולים – יש מחלה כזו?

כלבת זהו וירוס נוראי וקטלני מאד אשר פוגע במערכת העצבים המרכזית של בעלי חיים בעלי דם חם. זו מחלה מסוכנת שעלולה להדביק גם אנשים ובעלי חיים אחרים, בדרך כלל באמצעות נשיכות מאלה שכבר נגועים במחלה. כלבת נפוצה בעיקר בחיות בר כמו תנים, בואשים  ועטלפים. אך היא יכולה גם להדביק חתולים וכלבים מבויתים, כמו גם כל חיה אחרת בעלת דם חם.

כלבת חתולים נפוצה יותר מכלבת אצל כלבים?

כבר נשמעו מספר גדול של מקרים שבהם חתולים עם כלבת למעשה עולה בשכיחותם בקרב הכלבים. ייתכן שהסיבה לכך היא שהחתולים נוטים להסתובב חופשי בחוץ ולפזר את המחלה. לכן הם עלולים לבוא במגע עם חיות בר או בעלי חיים משוטטים, במיוחד בלילה. כמו כן, חתולים רבים אינם מחוסנים באופן שגרתי נגד כלבת.

לאחר שחתול נחשף לכלבת, עשויים לחלוף שבועות עד חודשים להופעת סימנים. ברגע שמופיעים סימני כלבת בחתול, הסוף די ברור. המוות הוא די וודאי ומתרחש בדרך כלל תוך 10 ימים. לצערנו טרם מצאו תרופה או טיפול לכלבת בבעלי חיים. זו הסיבה שחיסון כל כך חשוב עבור כל החתולים במיוחד אלה שנוטים לצאת החוצה.

סימני הכלבת בחתולים מחולקים בדרך כלל ל 3 קטגוריות:

 פרודרומלי (מנבא מחלה), אלים מעורר, ומשתק.

שלב פרודרומלי

שלב התנהגותי המשפיע על התנהגותו של חתולכם. הוא הופך להיות חששן ומסוגר, החתול עלול להיות עייף ובעל תיאבון מופחת או בעל חום גוף מוגבר.

שלב מעורר (זעם)

שלב שבו ישנם שינויים קיצוניים מאד בהתנהגות החתול. הם נראים נסערים וחסרי מנוחה ויהפכו לתוקפניים ללא סיבה נראית לעין. הם עשויים לתקוף אנשים, חיות אחרות ואפילו חפצים דוממים. הם עשויים גם להראות סימנים של חוסר איזון ומוטריקה, אובדן שיווי משקל, רגישות יתר למגע או התקפים.

שלב זה יכול להימשך יום עד שבעה ימים ועשוי לחפוף מעט את השלבים האחרים או עשוי להיעדר לחלוטין בחלק מהמקרים.

שלב שיתוק

השלב האחרון של כלבת החתולים, במהלך השלב האחרון של הכלבת, החתול מפתח חולשה בכל הגוף. בסופו של דבר שיתוק בראש, בצוואר ובחזה. הגרון יהפוך למשותק והחתול לא יוכל עוד להשמיע קול או לבלוע.
כאן מתחיל הסימן הידוע של "קצף מהפה", אם החתול אינו מסוגל לבלוע, הריור הופך מוגזם.

כאשר חולשה הופכת לשיתוק, השרירים השולטים בנשימה אינם יכולים לתפקד יותר, מה שמוביל למוות. שלב השיתוק של הכלבת נמשך יומיים עד ארבעה ימים ובסופו של דבר מוביל למוות.

תקופת הדגירה

תקופת הדגירה האופיינית לכלבת אצל חתולים היא חודש עד שלושה חודשים לאחר החשיפה. אך היא עשויה להיות להשתנות. שימו לב שחתולים עשויים להפיץ כלבת מספר ימים לפני הופעת הסימנים. כפי שהזכרנו גם אתם הבעלים, נמצאים תחת סכנת הידבקות.

חשוב להבין שכל מקרה של כלבת הוא ייחודי לגופו ועשוי להשתנות מעט מהתיאורים מעלה . 

הגורמים למחלת כלבת חתולים

מקור המחלה לרוב יופיע בעקבות פצע נשיכה שעלול להיות הגורם לכלבת בקרב בחתולים. לפני שמופיעים סימני כלבת, יתכן שתבחינו בפצע נשיכה או איזור מגורה. זה יכול להגיע מחיות בר, חתול אחר, או אפילו כלב. כל אחד  מאלו עלול לשאת את נגיף הכלבת. 

כל פצע נשיכה או פציעה אחרת צריכים להיות מטופלים על ידי וטרינר בהקדם האפשרי. תשתדלו לקחת איתכם את פינקס החיסונים במקרה ואתם מבקרים אצל וטרינר ארעי ולא הקבוע שלכם. תתיעצו לגבי  חיסוני הכלבת של החתול שלכם עם הוטרינר. כך תוכלו להבין את הסיכון שהם ידבקו בהתאם לנסיבות.

חיסון החתול בחיסון כלבת – אפשרי בכל שלב?

אם החתול חוסן בעבר נגד כלבת, הווטרינר עשוי להמליץ ​​​​על חיסון חוזר לאחר הנשיכה. מה שיכול להגביר את רמת החסינות ולמנוע מהכלבת להתקדם למערכת העצבים ולהיות קטלנית.

אם החתול מעולם לא חוסן נגד כלבת, לצערנו, אין טיפול זמין. בעלי חיים אלה בדרך כלל צריכים להיות בהסגר ולצפות בסימנים של כלבת. למרבה הצער, המתת חסד הומאנית היא האפשרות היחידה ברגע שמתחילים סימני כלבת עבור כל בעל חיים, בין אם הוא חוסן ובין אם לא.

חשוב לדעת 

חתולים עם חשש חשיפה לכלבת יצטרכו להיות בהסגר כדי להגן על אנשים ובעלי חיים אחרים מפני החשיפה לנגיף. כמה שזה עצוב, אבל בעלי חיים חולים עם חשד לכלבת יצטרכו לעבור הרדמה.

לסיכום

מקווים שעזרנו לכם לקבל קצת יותר מידע לגביי מחלה קשה זו. מקווים מאד שלא תצטרכו להתמודד עם השלכותיה העצובות. מוזמנים ליצור איתנו קשר בכל שאלה. באתר תוכלו למצוא ציוד לחתולים, כולל אוכל לחתולים, חטיפים וכן צעצועים.

לקריאה נוספת:

No data was found
דילוג לתוכן