משלוחים מהירים חינם לכל הארץ!

מכת חום אצל כלבים- מה הסימנים ואיך מטפלים?

מכת חום היא מונח נפוץ עבור היפרתרמיה או טמפרטורת גוף גבוהה במיוחד. באופן כללי, אם טמפרטורת הגוף של חיית המחמד עולה על  39.4 מעלות צלזיוס, היא נחשבת לא תקינה בעליל. טמפרטורות גוף מעל 41 מעלות צלזיוס, ללא סימני מחלה מקדימים קשורה לרוב לחשיפה לחום חיצוני או סביבתי מוגזם ולעיתים קרובות מכונה מכת חום. הטמפרטורה הקריטית שבה מתרחש אי ספיקת איברים מרובים ומוות עד 41.2°C עד 42.7°C.

איך אני יודע אם חיית המחמד שלי סובלת ממכת חום? 

לכלבים הסובלים ממכת חום יכולים להיות קצב נשימה מוגבר, חניכיים יבשות או דביקות, צבע חניכיים לא תקין, חבורות בחניכיים. הכלבים עלולים להיראות רדומים או חסרי התמצאות ויכולים לקבל התקפים ופרכוסים . 

מה גורם למכת חום?

הסיבה השכיחה ביותר למכת חום היא השארת כלב במכונית עם  מחסור באוורור. טמפרטורת הגוף של הכלב במצב זה יכולה לעלות במהירות רבה, לרוב תוך דקות, במיוחד בימי הקיץ הלוהטים שלנו. כמו שאסור בתכלית האיסור להשאיר תינוק ברכב גם לא לרגע אחד, כך גם כלבים. אין להשאיר אותם ברכב סגור, זו סכנה ממשית לחייהם. 

הדרך העיקרית שלהם לווסת את טמפרטורת הגוף היא על ידי התנשפות.

חשוב לזכור שכלבים אינם יכולים לשלוט בטמפרטורת הגוף שלהם על ידי הזעה כפי שעושים בני אדם. מכיוון שיש להם רק מספר קטן יחסית של בלוטות זיעה הממוקמות בכריות הרגלים שלהם. הדרך העיקרית שלהם לווסת את טמפרטורת הגוף היא על ידי התנשפות.

גורמים נפוצים נוספים למכת חום כוללים

  • השארה בחצר ללא גישה לצל או מים ביום קיץ חם
  • חשיפה לתנור חימום לפרק זמן ממושך
  • פעילות גופנית מוגזמת בטמפרטורות גבוהות-
  • כלבים המתאמנים יתר על המידה נמצאים לעיתים בסיכון גם אם הטמפרטורה והלחות הסביבתית לא נראות גבוהות. זה נכון במיוחד אם כלבים מוחזקים ונמצאים בסביבה לא מאווררת ולא ממוזגת.
  • כלבים עם דרכי נשימה מוגבלות כגון גזעים פחוסים (כלבים שטוחי פנים כגון פאגים, בוקסר וכן בולדוגים) נמצאים בסיכון גבוה אף יותר. בגזעים אלה, סימנים קליניים של מכת חום יכולים להתרחש כאשר הטמפרטורה והלחות החיצונית מוגברת באופן מתון בלבד.
  • כל זיהום הגורם לחום ( פירקסיה ) יכול להוביל להיפרתרמיה.
  • התקפים או התכווצויות שרירים קשות עלולים גם להעלות את טמפרטורת הגוף עקב העלייה בפעילות השרירים. למשל הרעלה.

מהו הטיפול במכת חום?

היפרתרמיה היא מצב חירום רפואי מיידי. יש לדאוג במיידי להפחתה בטוחה ומבוקרת של טמפרטורת הגוף.

הדרכים להורדת טמפרטורת הגוף:

  • מים קרירים ( לא קרים מידי )- יש למזוג על הראש, הבטן, בית השחי והרגליים. ניתן להניח על אזורים אלה בדים קרירים כמו קומפרסים. אם משתמשים במטליות רטובות קרירות, יש להחליף אותן ללא הרף. אחרת הן יתחילו להתחמם ולשמור על חום הגוף.
  • ודאו שיש זרימת אוויר על פניו של הכלב כדי לעזור להגביר את איבוד החום באידוי עד לקבלת הטיפול בבית החולים או אצל הווטרינר שלכם. שם הוא יקבל טיפול של נוזלים תוך ורידי.
  • הרגעה קלה וטיפול בחמצן בריכוז נמוך משמשים גם הם בדרך כלל לטיפול במכת חום.
  • יש הטוענים שניתן למרוח אלכוהול על כריות הרגלים כדי להרחיב את הנקבוביות ולהגביר את ההזעה.

טמפרטורת חום גוף הכלב תהיה במעקב והטיפול יופסק ברגע שהכלב יראה סימני התאוששות או הטמפרטורה ירדה ל-39.4ºC. אם תמשיכו עם פעולת הקירור, אתם עלולים לפתח פעולה הפוכה של היפותרמיה (טמפרטורות גוף נמוכות באופן מסוכן).

מהי הפרוגנוזה למכת חום?

הפרוגנוזה היא בעצם הנזק שנוצר כתוצאה ממכת החום. היא תלויה בגובה טמפרטורת הגוף, כמה זמן נמשכה ההיפרתרמיה ומה היה מצבה הפיזי של חיית המחמד לפני מכת החום.

אם טמפרטורת הגוף לא הפכה להיות גבוהה במיוחד, רוב חיות המחמד הבריאות יתאוששו במהירות אם יטופלו מיד. חיות מחמד מסוימות עלולות לחוות נזק קבוע לאיברים או עלולות למות במועד מאוחר יותר מסיבוכים שהתפתחו באופן משני להיפרתרמיה. חיות מחמד שחוות היפרתרמיה נמצאות בסיכון גבוה יותר למכת חום בעקבות נזק למרכז הרגולציה.

איך נימנע ממצבים של מכת חום

אנחנו ממליצים לשמור על סביבה בטוחה, ממוזגת ובריאה בקרב חיות המחמד שלכם. אל תשכחו שהם סומכים עליכם בעיניים עצומות. תחשבו שהם הילד הקטן שלכם שאתם בעצם היחידים שדואגים לו ובלעדיכם הוא חסר ישע לחלוטין .

בימים חמים עדיף שלא לצאת לטיול בשעות החמות, לצאת בשעות הערב כשעומס החום קצת יורד. גם שעות הבוקר המוקדמות הן טובות.

קיימים היום מגוון מוצרים שיכולים להקל על עומס החום אצל כלבים, כגון משטח קירור, צעצועים לקירור, בריכה לכלבים ועוד.

לסיכום

שוב נבקש ונדגיש, לא משאירים כלבים ברכב לא ממוזג בימי הקיץ. גם אם ירדתם רק לרגע לקנות סיגריות, או קפצתם להשלמות בסופר. לרגעים יקרים אלה יש השלכות הרות אסון כשמדובר בסכנה מהותית לבריאות כלבכם. מוזמנים ליצור איתנו קשר בכל שאלה ועניין.

לקריאה נוספת:

No data was found
מוצרים קשורים
דילוג לתוכן