משלוחים מהירים חינם לכל הארץ!

סוכרת כלבים: המחלה המתוקה

סוכרת כלבים היא מחלה מטבולית כרונית שבה הגוף לא מייצר או משתמש באינסולין בצורה יעילה. אינסולין הוא הורמון המיוצר בלבלב ומסייע לגוף להשתמש בגלוקוז כמקור אנרגיה. כאשר הכלב סובל מסוכרת, רמות הגלוקוז בדם שלו עולות, מה שעלול להוביל למגוון בעיות בריאותיות.

2 סוגים של סוכרת אצל כלבים

  • סוכרת סוג 1: היא מחלה אוטואימונית, כלומר מערכת החיסון של הגוף תוקפת בטעות את תאי הבטא שבלבלב, האחראים לייצור אינסולין. סוכרת סוג 1 היא הצורה השכיחה יותר של סוכרת אצל כלבים.
  • סוכרת סוג 2:  מצב שבו הגוף אינו מייצר מספיק אינסולין או אינו משתמש בו כראוי עקב השמנת יתר או עמידות לאינסולין. סוכרת סוג 2 היא פחות שכיחה אצל כלבים מאשר אצל בני אדם, אך היא הולכת ועולה בשנים האחרונות.

הסוכרת היא מחלה כרונית המשפיעה על חילוף החומרים של אינסולין ופחמימות. 

תסמינים של סוכרת אצל כלבים

סימנים של סוכרת בקרב כלבים עלולים להשתנות בהתאם לסטאטוס המחלה, להלן סימנים נפוצים:

  • צמא מוגבר
  • מתן שתן מוגבר
  • רעב מוגבר עם ירידה במשקל
  • קטרקט
  • חוּלשָׁה
  • זיהומים חוזרים (כמו דלקות בדרכי השתן)
  • קטואצידוזיס סוכרתי

בהתבוננות על התסמינים כדוגמאת קטרקט ומיני זיהומים, ניתן לחשוב שהם לא קשורים. סימנים אלה שלכאורה לא קשורים עשויים להיות תסמינים של מצב חמור יותר כמו סוכרת או מחלת קושינג בכלבים.

הגורמים לסוכרת אצל כלבים

סוכרת אצל כלבים נגרמת בעיקר מהרס של תאי בטא בלבלב. תאים שאחראים לייצור אינסולין ונהרסים כתוצאה מדלקת כרונית, כמו דלקת לבלב.

גורמים העשויים להגביר את הסיכון למחלה

  • גנטיקה: כלבים מכל הגזעים יכולים לפתח סוכרת, אך ישנם כמה גזעים בעלי סיכון גבוה יותר, כולל פודלגולדן רטריברפאגביגל, וכן בורדר קולי.
  • גיל: סוכרת נפוצה יותר אצל כלבים מבוגרים.
  • השמנה: כלבים שמנים נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח סוכרת.
  • תזונה: תזונה עשירה בפחמימות עשויה להגביר את הסיכון לפתח סוכרת.
  • גורמים סביבתיים: חשיפה לכימיקלים מסוימים, כגון רעלים או חומרי הדברה, עשויה להגביר את הסיכון לפתח סוכרת.

סוכרת היא מצב כרוני, מה שאומר שאתה תטפל בסוכרת של הכלב שלך למשך שארית חייו. 
חשוב לשמור על  תזונה ומשקל תקינים החיוניים לבריאות הכלבים.
נקבות נוטות יותר לפתח סוכרת מאשר זכרים ובמקרים נדירים, חריגות גנטיות עלולות להגדיל את סיכויי סוכרת בקרב הכלבים.

אבחון סוכרת אצל כלבים

אבחנה של סוכרת אצל כלבים מאובחנת לרב על ידי רמת סוכר גבוהה בדם ובנוכחות סוכר בשתן, תחושה של צמא מוגבר, הטלת שתן תכופה וירידה במשקל למרות שיש תחושת תיאבון  .

מכיוון שסוכרת מלווה לעתים קרובות מחלות נוספות, מומלץ לערוך בדיקות תקופתיות קבועות. בדיקות כמו פרופיל ביוכימיה, ספירת דם מלאה, אולטרסאונד בטן, תרבית שתן ובדיקות הורמונליות נוספות אם יש חשד גם למחלת קושינג .

במקרים חמורים של סוכרת, כלבים יכולים לפתח סיבוך הנקרא קטואצידוזיס סוכרתי שזהו מצב חירום רפואי. שבא לידי ביטוי בקטונים בשתן וסימנים קליניים, כמו עייפות, הקאות, חולשה, התייבשות, דיכאון ונשימה מהירה. זה דורש טיפול מיידי! אם לא מטופלים, קטואצידוזיס סוכרתית תמיד קטלנית.

טיפול בכלב סוכרתי

טיפול באינסולין

זהו הטיפול העיקרי בכלבים עם סוכרת סוג 1. אינסולין הוא הורמון המסייע לגוף להשתמש בסוכר כמקור אנרגיה. כאשר כלב סוכרתי אינו מייצר מספיק אינסולין, רמות הסוכר בדם שלו עולות. מתן אינסולין כללי או תת-עורי עוזר להוריד את רמות הסוכר בדם ולשמור אותן בטווח תקין.

מינון האינסולין נקבע על ידי הווטרינר בהתאם לגודל הכלב, למשקל שלו, לרמות הסוכר בדם שלו ולפעילות שלו. האינסולין ניתן לרוב פעמיים ביום, בבוקר ובערב. חשוב להקפיד על זמן מתן האינסולין באופן קבוע כדי לשמור על רמות הסוכר בדם יציבות.

שינוי בתזונה

שינוי בתזונה יכול לעזור להפחית את הסיכון לסוכרת סוג 2 ואת חומרת המחלה. כלבים עם סוכרת צריכים לאכול תזונה מאוזנת ומלאה המכילה חלבון, פחמימות, שומנים, ויטמינים ומינרלים. חשוב להימנע מהזנת יתר של הכלב, שכן השמנת יתר היא גורם סיכון לסוכרת סוג 2.

יש להיוועץ עם הווטרינר שלך שעשוי להמליץ ​​גם על שינוי בתזונה ולהתחיל לשמור על איזון גם בתזונה . קיימות פורמולות של מזון רפואי לכלבים לטיפול בסכרת. הפורמולות דלות שומן ועתירות סיבים עם פחמימות מורכבות העשויות לסייע בשליטה בסוכרת.

פעילות

גם ביצוע פעילות פיזית עשויה לעזור. בהתייחס לנקבות, עיקור בהחלט יכול להפחית את הסיכון לסוכרת מאחר ורמת הורמונים גבוהה משפיעה גם היא על מצב הסוכרת של הכלב.

כמובן שיש רמות סוכרת שונות בין כלל הכלבים, דבר שישפיע באופן ישיר על תדירות המעקב אחר מד הסוכר  ועל המינונים של אינסולין.

האם יש תרופת פלא לסוכרת?

לצערנו אין עדיין תרופת פלא לסוכרת. אך שימוש בזריקות אינסולין קבועות הוא שימושי מאד לטיפול ברוב הכלבים הסוכרתיים.

האם הסוכרת מדבקת?

הסוכרת אינה מחלה מדבקת, ידוע כי לגזעים מסויימים וכאלה שמנהלים אורח חיים מסויים ,יש נטייה לפתח סוכרת ביתר קלות , לכן כדאי תמיד להיות עם היד על הדופק ולבחון איך ניתן להפחית את הסיכון שלהם לפתח סוכרת.

החלמה וניהול של סוכרת

האבחון והטיפול הראשוני בסוכרת הם בהחלט רק צעד ראשוני בטיפול ויש  לקחת אחריות על  טיפול הכלב שלך עם זריקות אינסולין ומעקב אחר סימנים של חוסר איזון.

רוב הכלבים מסתגלים היטב לזריקות, הוטרינר ידריך אתכם כיצד לתת את התרופה ברמה קבועה. 

מעקב אחר הסוכרת מתבצע גם בבית וגם אצל הוטרינר. בבית, בעלים יכולים לפקוח עין על שינויים בתסמינים של הכלב שלהם כמו צמא, מתן שתן, משקל ותיאבון, יחד עם ביצוע בדיקות גלוקוז בבית.

הווטרינר שלך עשוי להציע עקומות גלוקוז קבועות במרפאה כדי לעקוב אחר היעילות של זריקות האינסולין. או  שהוא  יתאים את המינון וימליץ על כל צעד אחר הנחוץ לניהול המעקב. בדיקת דם לרמות פרוקטוזאמין יכולה גם לעזור מאוד בקביעת מידת השליטה בסוכרת של הכלב שלכם.

יש לקחת בחשבון תרחישי נוספים שהם פועל יוצא מן המחלה כמו קטרקט סוכרתי שמתפתח במהירות ועלול להוביל לאובדן ראייה ואפילו לגלאוקומה . 

מניעת סוכרת

שמירה על משקל תקין של הכלב שלך והימנעות מפינוקים וחטיפים עתירי שומן עשויים לעזור. זה חשוב במיוחד עבור גזעי כלבים בעלי נטייה לסוכרת או כלבים עם הפרעות אנדוקריניות אחרות.

לסיכום 

ניתן לומר כי הסוכרת היא הפרעה הורמונלית הנוטה להשפיע על כלבים מבוגרים ועל גזעים שרגישים יותר מראש למחלה. למרבה המזל  אם מאתרים את הבעיה בזמן, זה בר טיפול, אבל דורש טיפול לכל החיים.
חשוב מאד להיות בקשר רציף מול הוטרינר על מנת להבטיח שהכלב שלכם יוכל לנהל חיים ארוכים ופעילים.

אנחנו צוות מגה פט, נשמח לעמוד לשירותכם בכל נושא ונעשה את המירב על מנת לדאוג לרווחה בחייו של כלבכם ככל שניתן .

No data was found
דילוג לתוכן